Інформаційно-аналітична довідка
про роботу територіального управління Державної судової адміністрації України
в Сумській області за 2010 рік
1. Стан фінансового забезпечення.
Фінансово - господарська діяльність територіального управління ДСА України в Сумській області в 2010 році проводилась відповідно до кошторису доходів і видатків по КПКВ 0501040 “Здійснення правосуддя місцевими судами” по загальному фонду державного бюджету: затверджено кошторисом на 2010 рік 36531,7 тис. грн.; отримано - 35810,8 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 98%), витрачено - 35810,8 тис. грн.
За 2010 рік по загальному фонду згідно затвердженого кошторису надійшло на заробітну плату та нарахування на неї – 29083,3 тис. грн. Щомісячно заробітна плата виплачувалася в повному обсязі, кредиторська заборгованість по заробітній платі станом на 01.01.2011р. відсутня.
Заробітна плата суддям та працівникам апаратів судів виплачувалася вчасно. Також, відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991р. № 1282-ХІІ (із змінами та доповненнями) та п.1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003р. № 1078, проведена індексація заробітної плати працівникам місцевих судів області та територіального управління. Вчасно виплачувалася матеріальна допомога на оздоровлення до відпустки всім працівникам місцевих судів області та виплачено матеріальну допомогу на соціально-побутові потреби згідно поданих наказів.
По КПКВ 0501010 «Організаційне забезпечення діяльності судів та установ судової системи» затверджено кошторисом на 2010 рік 719,9 тис. грн., надійшло - 719,7 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 99,97%), витрачено - 719,7 тис. грн.
По спеціальному фонду державного бюджету на 2010 рік затверджено кошторисом 1978,1 тис. грн., отримано - 1978,0 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 100%), витрачено - 1978,0 тис. грн..
На придбання предметів, матеріалів, обладнання, оплату послуг та інші видатки по КПКВ 0501040 по загальному фонду кошторисом на 2010 рік затверджено 3259,3 тис. грн., надійшло - 2559,1 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 78,5%), витрачено - 2580,9 тис. грн.).
Витрачено:
- 207,9 тис. грн. – придбання паперу;
- 192,8 тис. грн. – придбання господарчих та канцтоварів ;
- 9,9 тис. грн. – придбання СД-дисків;
- 938,4 тис. грн. – придбання знаків поштової оплати;
- 35,8 тис. грн. – придбання автомобільних запчастин;
- 108,9 тис. грн. – придбання пального;
- 102,4 тис. грн. – виготовлення бланкової продукції;
- 96,2 тис. грн. – передплата періодичних видань;
- 49,9 тис. грн. – придбання лікарських засобів;
- 37,6 тис. грн. – придбання побутових електротоварів;
- 1,8 тис. грн. – оренда приміщення;
- 205,0 тис. грн. – поточний ремонт приміщень судів ;
- 148,6 тис. грн. – оплачені послуги телефонного зв'язку;
- 28,3 тис. грн. – сплачені комісійні банку по обслуговуванню заробітної плати;
- 37,0 тис. грн. – оплачені поштові послуги;
- 51,8 тис. грн. – охорона приміщення судів;
- 2,8 тис. грн.. – страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів;
- 7,9 тис. грн. – програмне забезпечення;
- 17,6 тис. грн. – розміщення інформаційних матеріалів;
- 6,6 тис.грн. – проектно-кошторисна документація;
- 270,2 тис.грн – інші послуги та інші видатки;
- 1,7 тис.грн. – монтаж та встановлення сигналізації.
По видатках на відрядження на 2010 рік кошторисом затверджено 21,8 тис. грн., надійшло - 21,8 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 100%), сплачено - 21,8 тис. грн.
На комунальні послуги та енергоносії затверджено 1477,3 тис. грн., профінансовано та сплачено - 1464,9 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 99,1%).
На інше будівництво (придбання) по КПКВ 0501040 по загальному фонду кошторисом на 2010 рік затверджено 0,4 тис. грн., надійшло та витрачено - 0,4 тис. грн. (частково сплачена кредиторська заборгованість за 2008 рік)
По КПКВ 0501010 на придбання предметів постачання і матеріалів, оплату послуг та інші видатки кошторисом на 2010 рік затверджено 11,6 тис. грн., надійшло - 11,6 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 100%), витрачено -11,6 тис. грн.
На придбання предметів постачання і матеріалів, оплату послуг та інші видатки по КПКВ 0501040 по спеціальному фонду кошторисом на 2010 рік затверджено 1642,8 тис. грн., надійшло та витрачено - 1642,7 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 99,99%).
Витрачено:
- 108,7 тис. грн. – придбання паперу;
- 689,3 тис. грн. – придбання знаків поштової оплати;
- 50,1 тис. грн. – придбання поштових конвертів;
- 321,7 тис. грн. – придбання CD-R дисків для запису судового процесу;
- 413,7 тис.грн. – за проведення поточного ремонту, технічного обслуговування та заправку картриджів комп'ютерної та офісної техніки;
- 59,2 тис.грн. - на придбання картриджів
На придбання обладнання та предметів довгострокового користування по КПКВ 0501040 по спеціальному фонду кошторисом на 2010 рік затверджено 335,3 тис. грн., надійшло та витрачено - 335,3 тис. грн. (згідно плану асигнувань - 100%).
Витрачено:
- 206,0 тис.грн. – на придбання комп»ютерної техніки;
- 20,2 тис.грн. - на придбання БФП;
- 97,5 тис.грн. - на придбання копіювальних апаратів;
- 11,6 тис.грн. – на придбання серверного обладнання.
- Матеріально-технічне та інформаційне забезпечення
Станом на 01.01.2011 року загальні місцеві суди Сумської області забезпечені комп’ютерами у кількості 202 шт., з урахуванням 43 шт. морально застарілих (тобто комп’ютери, частота центрального процесору яких менша за 500 MHz), відсоток забезпечення становить лише 31,76% від потреби. Протягом 2010 року судам було надано 21 комп’ютер, залишається потреба в 434 комп’ютерах та заміні морально застарілих більш новими.
Загальна кількість принтерів – 160, копіювальних апаратів - 160 та багатофункціональних пристроїв - 22 одиниці. Протягом 2010 року судам було надано 3 принтери, 21 копіювальний апарат, 9 багатофункціональних пристроїв.
Потреба в засобах фіксації судового засідання складає 130 одиниць (1 засіб фіксування на кожного суддю місцевого суду за штатним розписом). Забезпечення технічними засобами фіксування судового засідання станом на 01.01.2011 року складає:
- 81 засобів фіксації “Оберіг” та «Камертон»;
- 53 засобів фіксації “Тритон-2С”.
З урахуванням того, що засоби фіксації “Тритон-2С” вже застарілі і потребують заміни, можна вважати, що місцеві суди Сумської області забезпечені засобами фіксування, які можна використовувати в роботі, на 62,30%. Залишається потреба в 49 засобах фіксації судового процесу.
Дані цифри говорять про те, що забезпеченість загальних місцевих судів Сумської області є недостатньою.
Також слід окремо виділити питання стосовно ремонту техніки, яка швидко виходить з ладу у зв’язку з великим навантаженням. Ремонт деяких моделей техніки є недоцільним, бо вартість ремонту іноді перевищує вартість техніки більш новішого зразку. Частина техніки протягом часу підпадає під критерії морально застарілої та не підлягає ремонту в разі необхідності, тоді, як програми, які застосовуються при роботі в судах, потребують техніки з більш високими параметрами. Запровадження нового програмного забезпечення в загальних судах «Діловодство загального суду» потребує забезпеченості персональними комп’ютерами всіх етапів провадження діловодства.
Потребує вирішення і питання з процедурою списання та утилізації комп’ютерної техніки. Вся процедура списання та утилізації досить складна: по-перше, цим можуть займатися лише організації, які мають відповідні сертифікати; по-друге, вартість даних робіт в сукупності дорівнює вартості аналогічного, але нового обладнання. Тому важливо розглянути питання про одержання документів, що засвідчують моральну застарілість та наявність коштовних металів в тій комп’ютерній техніці, яка поставлялась централізовано 7-9 років тому, в тому числі і цифрових магнітофонів Тритон-2С.
Станом на 01.01.2011 року в судах використовується 20 серверів, що знаходяться на балансах судів, 21 поштовий сервер НР, що був наданий на всі суди ДП «Інформаційні судові системи» та 21 маршрутизатор Cisco 2811. На даний час локальна мережа, яка відповідає стандартам ANSI/EIA/TIA 568 B Cat.5e функціонує в шести судах (Глухівський, Зарічний, Ковпаківський, Конотопський, Охтирський та Шосткинський). В 2010 році судам було надано 41 бухту кабелю (UTP 5E, 305 м), 12 комутаторів D-Link (24 порти) та мережеві розетки для модернізації локальних мереж. До мережі Інтернет підключені всі місцеві загальні суди Сумської області.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 740 від 25.05.2006 року із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 23.09.2009 року № 1007 територіальним управлінням постійно ведеться робота щодо максимізації направлення копій судових рішень до єдиного Державного реєстру судових рішень виключно в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису.
Копії судових рішень надсилаються пакетом в електронному вигляді відповідальною особою із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення та з використанням електронного цифрового підпису на електронну адресу інформаційно-технічного адміністратора Реєстру із зворотним підтвердженням факту їх отримання.
В кожному місцевому суді наказами голів судів визначені відповідальні особи для забезпечення підготовки копій судових рішень та направлення їх до інформаційно-технічного адміністратора Реєстру.
3. Забезпечення судів приміщеннями
Місцеві загальні суди Сумської області знаходяться в приміщеннях, технічний стан яких задовільний, але слід зазначити, що не всі приміщення за своєю площею відповідають вимогам відправлення правосуддя, а саме;
- С.Будський районний суд м. С.Буда - 178,1 кв.м.;
- Глухівський міськрайонний суд м. Глухів – 667,5 кв.м;
- Лебединький районний суд м. Лебедин – 291,0 кв.м.
- Зарічний районний суд м. Суми - 1206,0 кв.м.
- Охтирський міськрайонний суд м. Охтирка - 498,3 кв.м.
Станом на 01.01.2011 року 20 загальних місцевих судів Сумської області розміщені у 21 приміщенні загальною площею 16235,56 кв.м., що складає 137,59 кв.м. на одного суддю.
Великописарівський районний суд розміщується в новому приміщенні площею 623,0 кв.м., що знаходиться за адресою: смт Велика Писарівка, вул.Борців революції, 12 .
Для поліпшення умов функціонування судів необхідно проведення ремонтів, реконструкцій, капітальних ремонтів в приміщеннях судів.
На сьогоднішній день виникла гостра необхідність проведення капітального ремонту даху будівлі Липоводолинського суду, який знаходиться в аварійному стані.
4. Забезпечення безпеки суддів та охорони приміщень судів.
Робота ТУ ДСА України в Сумській області щодо забезпечення належного стану підтримання правопорядку в судах області здійснюється при взаємодії з СБСМ „Грифон” при УМВС України в Сумській області.
Під охороною СБСМ „Грифон” знаходяться 12 загальних місцевих судів Сумської області, що становить більше 60 відсотків від загальної кількості судів, із них під цілодобову охорону взято Сумський, Зарічний, Ковпаківський, Охтирський та Глухівський суди. В Тростянецькому, Кролевецькому, Великописарівському, Білопільському, Ямпільському, Серединобудському, Лебединському, Глухівському та Липоводолинському судах організовано підтримання громадського порядку та здійснення пропускного режиму до приміщень судів на період робочого часу суду.
На даний час УМВС України в Сумській області не може повністю виконати вимоги статті 154 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» відносно взяття приміщень під охорону та забезпечення громадського порядку силами підрозділу СБСМ «Грифон» у всіх судах Сумської області.
Згіднозлистом УМВС України в Сумській області №15/1497 від 02 грудня 2010 року, дане питання не може бути приведено до відповідності, адже для забезпечення цілодобової охорони громадського порядку в судах та охорони приміщень суду на території Сумської області потрібно збільшити штатну чисельність підрозділу майже у два рази, а фінансування СБСМ «Грифон» здійснюється лише на 70% від штатної чисельності, у зв’язку з чим підрозділ укомплектований недостатньо.
З метою забезпечення місцевих судів Сумської області відповідним технічним оснащенням та створення в них належних умов для несення служби працівниками СБСМ «Грифон» при УМВС України в Сумській області, територіальним управлінням вирішувалися питання, які було затверджено керівництвом ТУ ДСА у Сумській області та СБСМ «Грифон» в спільних робочих заходах, а саме:
- на 2010 рік відповідно до плану спільних робочих заходів запланованокомісійне обстеження технічного оснащення загальних місцевих судів Сумської області;
- обладнання пункту пропуску осіб з відповідними технічними засобами контролю і зв’язку, установка стаціонарних металодетекторів;
- обладнання камерами схову для речей, які заборонено проносити до приміщень місцевих судів Сумської області;
- забезпечення посту міліціонера судової міліції «Грифон» окремим телефонним зв’язком.
Оскільки коштів на вирішення даних питань не надійшло, то ці заходи залишились не виконаними.
Під охороною ВДСО України в Сумській області знаходиться дев’ять загальних місцевих судів Сумської області.
До районних відділів УМВС України в Сумській області підключено Краснопільський, Буринський, Путивльський та Ямпільський місцеві суди. На даний час вирішується питання щодо підключення місцевих судів, які знаходяться без охорони в нічний час та дообладнання приміщень охоронною сигналізацією та кнопками тривожної сигналізації.
Також було укладено договори з охоронцями на охорону приміщень у нічний час.
У квітні 2010 року спеціально створеною комісією ГУМВС України в Сумській області було проведено комісійне обстеження приміщень судових установ, з'ясовано стан технічного укріплення на предмет попередження втеч підсудних з-під варти.
В результаті перевірок було виявлено, що кімнати для підсудних у наявності лише у Шосткинському міськрайонному суді, Кролевецькому, Краснопільському, Лебединському, Липоводолинському, Сумському та Зарічному районних судах, але вони не обладнані відповідно до вимог і не можуть використовуватись для утримування зазначеної категорії осіб.
Приміщення для конвойного наряду в наявності лише у Шосткинському міськрайонному суді, Кролевецькому, Липоводолинському, Сумському та Зарічному районних судах, але вони також не відповідають вимогам.
У Глухівському, Конотопському, Роменському, Шосткинському, Білопільському, Кролевецькому та Зарічному судах вікна залів судових засідань для розгляду кримінальних справ не обладнано гратами.
Стаціонарні металеві загородження у залах судових засідань для розгляду кримінальних справ у Л.Долинському та Серединобудському районних судах відсутні.
Спецмайданчики для заїзду спецавтомобіля у наявності лише в Зарічному, Сумському, Ямпільському та Кролевецькому районних судах.
До територіального управління державної судової адміністрації у Сумській області неодноразово зверталось керівництво ГУМВС та міськрайвідділів внутрішніх справ області щодо належного обладнання приміщень міськрайонних та районних судів, але порушене питання на сьогоднішній день залишається не вирішеним внаслідок відсутності фінансування.
5. Кадрова робота та кадрове забезпечення
Одним із важливих напрямків роботи територіального управління є кадрове забезпечення місцевих судів області. Протягом 2010 року територіальним управлінням державної судової адміністрації у Сумській області вживалися практичні заходи щодо вдосконалення роботи з кадрами, а саме:
- постійний моніторинг заповнення вакантних посад в апаратах місцевих загальних судів області;
- вивчення стану організації кадрової роботи та кадрового діловодства у місцевих загальних судах;
- надання судам області методично-консультативної та практичної допомоги по веденню кадрової роботи в судах;
- проводилася організаційна робота по підвищенню кваліфікації суддів та працівників апаратів судів відповідно до Графіка навчального процесу із підвищення кваліфікації;
- готувалися матеріали щодо призначення, обрання, переведення та звільнення суддів;
- формувався кадровий резерв кандидатів на заміщення посад суддів місцевих загальних судів;
- проводилася щорічна оцінка та атестація державних службовців.
Аналіз кадрового забезпечення територіального управління показує, що станом на 31.12.2010 року у ньому працює 15 державних службовців (посада заступника начальника управління - вакантна), з них: 12 жінок (80%) та 3 чоловіки (20%). З числа працівників управління 14 осіб (93,3%) мають повну вищу освіту (9 – юридичну, 4 – економічну, 1 – технічну) та одна особа (6,7%) базову вищу освіту (економічну).
Протягом 2010 року з ТУ ДСА у Сумській області звільнилося 5 осіб (31,3%) та 4 особи прийнято на роботу (25%).
У лютому 2010 року було проведено щорічну оцінку виконання державними службовцями покладених на них обов’язків і завдань за 2009 рік. Відповідно до результатів проведеної щорічної оцінки працівників територіального управління 1 працівник отримав високу підсумкову оцінку, 10 – добру та 1 - задовільну. Чотири працівники щорічній оцінці не підлягали. У квітні всіма державними службовцями територіального управління було подано декларації про доходи, зобов’язання фінансового характеру та майновий стан за 2009 рік.
У листопаді проведено атестацію державних службовців ТУ ДСА у Сумській області. За її результатами всі працівники, які підлягали атестації, відповідають займаним посадам.
Станом на 31 грудня 2010 року штатна чисельність місцевих загальних судів Сумської області становить 688 посад, з них: 130 – судді, 478 – державні службовці, 29 – службовці та 51 – інші працівники.
Проаналізувавши кількісний та якісний склад державних службовців та службовців апаратів місцевих загальних судів області, встановлено, що фактично у судах працює 460 державних службовців та 27 службовців, тобто штат судів заповнено зазначеними категоріями посад на 96,2% та 93,1% відповідно. З них:
|
Державні службовці
|
(у %)
|
Службовці
|
(у %)
|
Фактична чисельність
|
460
|
96,2
|
27
|
93,1
|
За статтю:
|
|
|
|
|
- чоловіки
|
66
|
14,3
|
2
|
7,4
|
- жінки
|
394
|
85,7
|
25
|
92,6
|
За освітою:
|
|
|
|
|
- повна вища
|
230
|
50,0
|
8
|
29,6
|
- базова вища
|
136
|
29,6
|
7
|
25,9
|
- неповна вища
|
63
|
13,7
|
5
|
18,6
|
- середня
|
31
|
6,7
|
7
|
25,9
|
За напрямом освіти:
|
|
|
|
|
- юридична
|
296
|
64,3
|
5
|
18,6
|
- гуманітарна
|
34
|
7,4
|
1
|
3,7
|
- економічна
|
39
|
8,5
|
5
|
18,6
|
- технічна
|
32
|
7,0
|
8
|
29,6
|
- інша
|
31
|
6,7
|
3
|
11,1
|
- магістр права
|
7
|
1,5
|
-
|
-
|
- магістр в інших галузях
|
2
|
0,4
|
-
|
-
|
За віком:
|
|
|
|
|
- до 30 років
|
237
|
51,5
|
7
|
26,0
|
- 30 – 40 років
|
126
|
27,4
|
6
|
22,2
|
- 41 – 50 років
|
69
|
15,0
|
5
|
18,5
|
- 51 – 55 років
|
27
|
5,9
|
3
|
11,1
|
- 56 і старші, з них:
|
1
|
0,2
|
6
|
22,2
|
- пенсіонери
|
-
|
-
|
6
|
22,2
|
За стажем державної служби:
|
|
|
|
|
- до 1 року
|
39
|
8,5
|
-
|
-
|
- 1 – 3 роки
|
94
|
20,4
|
-
|
-
|
- 3 – 5 років
|
66
|
14,3
|
-
|
-
|
- 5 – 10 років
|
143
|
31,1
|
-
|
-
|
- більше 10 років
|
118
|
25,7
|
-
|
-
|
У місцевих судах Сумської області протягом року проводилися такі заходи, як проведення щорічної оцінки виконання державними службовцями покладених на них обов’язків і завдань за 2009 рік, декларування доходів за 2009 рік та атестація державних службовців.
За результатами проведеної у лютому щорічної оцінки із 363 працівників апаратів місцевих загальних судів Сумської області, що підлягали щорічній оцінці, 91 працівник отримав високу оцінку, 244 – добрі підсумкові оцінки та 28 – задовільні.
У квітні 2010 року подано декларації про доходи, зобов’язання фінансового характеру та майновий стан за 2009 рік всіма 515 державними службовцями апаратів місцевих загальних судів області. За цей же період подало декларації 117 суддів із 119 фактично працюючих у місцевих загальних судах. Два судді Путивльського районного суду Сумської області не подали декларацію, мотивуючи тим, що Законами України «Про статус суддів» та «Про судоустрій», які діяли на той час, не передбачено подання декларацій суддями.
Атестації державних службовців у 2010 році підлягало 343 працівники апаратів місцевих загальних судів Сумської області, за підсумками атестації - 338 відповідають займаній посаді, 5 – відповідають займаній посаді за певних умов.
Протягом 2010 року в Академії суддів України та Харківському регіональному відділенні Академії суддів України пройшли підвищення 5 суддів та 16 працівників апаратів місцевих загальних судів Сумської області.
Один суддя прийняв участь у навчанні в Академії суддів України та 4 судді, вперше призначених на посаду, прийняли участь у навчанні в Харківському РВ АСУ. Також 22 судді місцевих загальних судів Сумської області прийняли участь у семінарі на тему «Професійна етика судді» та 7 суддів взяли участь у семінарі на тему: «Ефективне розслідування заяв про жорстке поводження відповідно до Європейських стандартів».
З працівників апаратів місцевих загальних судів області протягом року підвищили кваліфікацію 9 секретарів судового засідання, 2 консультанта та 5 помічників суддів.
Начальник територіального управління державної судової адміністрації у Сумській області та завідуюча сектором кадрової роботи та організаційного забезпечення діяльності кваліфікаційної комісії суддів взяли участь у семінарі «Стандартизація роботи кваліфікаційних комісій суддів», який проводився у м. Івано-Франківськ за підтримки проекту «Україна: верховенство права».
Завідуюча сектором організаційного забезпечення діяльності судів, органів суддівського самоврядування, судової статистики та правової роботи взяла участь у семінарі «Методологія збору та обробки даних щодо стану здійснення судочинства судами України. Стандарти ЄС», який проходив у м. Києві, та разом з головним спеціалістом цього ж сектору взяла участь у семінарі з питань переходу з комп’ютерної програми «Судова статистика» (Атлант) до комп’ютерної програми «Документообіг загальних судів» (ДЗС), який був проведений у м. Ірпінь.
Начальник територіального управління брав участь також у семінарі з питань управління, який був проведений у м. Ялті у рамках Проекту «Прозорість та ефективність функціонування судової системи України: компонент державної служби», у міжнародному саміті «Суди та суспільство: працюємо заради підвищення довіри суспільства до судів», який був проведений у м. Києві та у конференції «Інновації в адмініструванні судів», що проходив у м. Києві за підтримки Проекту Європейського Союзу «Прозорість та ефективність функціонування судової системи України: компонент державної служби» .
Завідуюча сектором кадрової роботи та організаційного забезпечення діяльності кваліфікаційної комісії суддів приймала участь у семінарі «Кадрова політика в суді та управління персоналом», який проводився у м. Києві.
Територіальним управлінням приділяється значна увага питанню вирівнювання навантаженості суддів місцевих судів області. Так, у червні 2010 року направлено до ДСА України пропозиції щодо перерозподілу посад суддів та перегляду Мережі та кількісного складу суддів місцевих загальних судів Сумської області.
Станом на 31 грудня 2010 року кількість вакантних посад суддів становить 12 одиниць.
Протягом 2010 року призначено вперше, строком на п’ять років, 7 суддів місцевих загальних судів області, обрано безстроково на посади 10 суддів області, 2 судді переведено до апеляційного суду Сумської області, 5 суддів звільнено у зв’язку з поданням заяви про відставку, 1 суддя звільнена з посади у зв’язку з досягненням 65-річного віку та 1 суддя звільнений у зв’язку з порушенням присяги.
У звітному періоді, до прийняття Закону України «Про судоустрій і статус суддів», територіальним управлінням підготовлено та направлено до Державної судової адміністрації України документи 6 суддів у зв’язку із закінченням строку повноважень та обранням на посаду безстроково та обліково-характеризуючі матеріали стосовно 4 кандидатів на посади суддів для призначення вперше. Також направлено документи 7 суддів місцевих загальних судів Сумської області для отримання дозволу щодо встановлення щомісячного грошового утримання.
Територіальне управління тісно співпрацювало з кваліфікаційною комісією суддів загальних судів Харківського апеляційного округу щодо підготовки та оформлення документів кандидатів на посади суддів місцевих загальних судів Сумської області. Так, у 2010 році було направлено 16 обліково – характеризуючих матеріалів кандидатів щодо отримання рекомендації на вакантні посади суддів, з них: 4 особи отримали рішення про рекомендацію для призначення на посади суддів та 12 кандидатам відмовлено у зв’язку із браком вакантних посад.
Протягом 2010 року 10 осіб отримали висновки кваліфікаційної комісії суддів загальних судів Харківського апеляційного округу на підготовленість до судової роботи, 23 суддям за результатами атестації було присвоєно відповідні кваліфікаційні класи.
Впродовж звітного періоду проводилася робота з підбору абітурієнтів для вступу на факультет підготовки професійних суддів Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого та в Інститут підготовки професійних суддів при Одеській національній юридичній академії. До Державної судової адміністрації України було направлено документи 4 осіб, які виявили бажання навчатися у вищевказаних навчальних закладах.
Відповідно до Плану-графіку надання методичної, практичної допомоги судам по веденню кадрового діловодства та проведення перевірок стану кадрової роботи та кадрового діловодства у судах Сумської області сектором кадрової роботи та організаційного забезпечення діяльності кваліфікаційної комісії суддів було проведено цільові перевірки у 3 судах (у Зарічному районному суді м. Суми, Путивльському районному суді, Охтирському міськрайонному суді), контрольні перевірки – у 2 судах (Великописарівському та Кролевецькому районних судах) та надано методично-практичну допомогу 6 судам Сумської області (Буринському, Недригайлівському, Липоводолинському, Лебединському районним судам та Конотопському, Роменському міськрайонним судам).
Також постійно надається методично-консультативна допомога керівникам апаратів та консультантам з кадрової роботи місцевих судів області по вирішенню кадрових питань, які виникають у процесі роботи.
На сьогоднішній день основною проблемою залишається недостатня кількість працівників в більшості місцевих судах області та територіальному управлінні.
Так, у територіальному управлінні відсутні посади секретаря, прибиральниці та водія. Для виконання функцій вказаних посад доводиться залучати працівників апарату управління та відволікати їх від виконання своїх безпосередніх посадових обов’язків.
У судах недостатньо технічного персоналу: прибиральниць, робітників з комплексного обслуговування та ремонту будинків, завідувачів господарством, архіваріусів. У п’ятьох судах відсутня посада заступника керівника апарату суду.
У зв’язку зі значними змінами у законодавстві на даний час проблемою є те, що деякі кадрові питання неможливо вирішити, оскільки вони не врегульовані чинними нормативно-правовими актами України.
6. Обліково-статистична робота.
В 2010 році було проведено перевірку стану ведення загального діловодства, архівної справи, обліково-статистичної роботи, роботи зі зверненнями громадян у Зарічному районному суді м. Суми, Путивльському районому суді, Охтирському міськрайонному суді Сумської області, здійснено повторні контрольні перевірки за вищевказаними напрямками у Великописарівському та Кролевецькому районних судах Сумської області, надано методичну та практичну допомогу з питань обліково-статистичної роботи у Конотопському міськрайонному та Буринському районному судах.
При вивченні стану організації роботи у судах приділялась увага питанням:
- реєстрації справ і матеріалів;
- веденню судової статистики;
- планування роботи суду;
- складання та ведення номенклатурних справ;
- ведення аналітичної узагальнюючої роботи;
- організації роботи архіву суду;
- роботи з речовими доказами;
- роботи зі зверненнями громадян;
- виконання судових рішень;
- кодифікації законодавства.
В ході перевірок надавалась практична допомога за основними напрямками роботи судів.
Результати перевірок обговорювалися на місцях за участю суддів та працівників апарату суду, а також на оперативних нарадах територіального управління державної судової адміністрації України в Сумській області 23.06.2010, 29.12.2010 . Довідки про результати таких перевірок надіслані головам судів для вивчення та обговорення, а також для усунення виявлених недоліків у встановлений територіальним управлінням термін.
В 2010 році проведено контрольні перевірки організації роботи Великописарівського та Кролевецького районних судів. Головами судів була проведена робота по усуненню недоліків, на які було вказано в ході попередніх перевірок. В той же час потребують доопрацювання окремі наряди.
07 грудня 2010 року проведений семінар на тему: "Обліково-статистична робота та підготовка до складання річних звітів про стан здійснення судочинства», де розглядалась методика складання звітів про розгляд справ у порядку кримінального, цивільного, адміністративного судочинства, порядок заповнення карток на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу тощо. Окремим питанням розглядалось адміністрування КП «ДЗС».
21 грудня 2010 року був проведений поглиблений семінар з головними спеціалістами з ІТ на тему "Навчання по роботі з комп’ютерною програмою "Діловодство загального суду".
Протягом року спеціалістами сектору надавалась консультативна допомога в телефонному режимі з питань, які стосуються ведення діловодства, архівної справи; роботи по зверненню громадян; складанню піврічних та річних форм звітності, форм звітності №№ 1-ОП, 1-Л, 2-В, заповненню карток на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу та з інших питань обліково-статистичної роботи.
Крім того, з судами постійно велось листування з питань організації діловодства та судової статистики: щодо своєчасного направлення до територіального управління обліково-статистичних карток на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, щодо користування електронною поштою, та з інших питань.
Звіти про стан здійснення правосуддя місцевими загальними судами області за 2010 рік приймалися управлінням відповідно до затвердженого графіка в період з 04.01.2011 року по 13.01.2011 року.
Звіти судів за звітний період складались за допомогою підсистеми ведення інформації по судовій справі „Судова статистика”, яка дозволяє вводити інформацію по картках на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, по справах про адміністративні правопорушення, частково по кримінальних, цивільних і адміністративних справах. Всіма місцевими загальними судами області інформація по картках на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу та по справах про адміністративні правопорушення, як в цьому звітному періоді, так і в попередніх, вводилась повністю (100 %).
Деякі місцеві загальні суди, зокрема Зарічний та Ковпаківський районні в м. Суми, Глухівський міськрайонний, Путивльський та Тростянецький районні суди з метою полегшення своєї роботи з учасниками процесу, а також при складанні статистичної звітності вводили до підсистеми також інформацію по цивільним та адміністративним справам.
У ході приймання звітів місцевих загальних судів за 2010 рік мали місце логічні та технічні помилки, допущені відповідальними особами при складанні звітів:
- № 1 «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку кримінального судочинства» - Середино-Будського, Буринського, Лебединського районних судів, Роменського, Шосткинського, Охтирського міськрайонних судів, Ковпаківського районного суду м. Сум;
- № 1-Л «Звіт судів першої інстанції про стан розгляду справ про злочини, передбачені статтями 209, 209-1, 306 КК України» - Охтирського міськрайонного та Ковпаківського районного суду м. Сум ;
- № 1-ОП «Звіт про оперативність розгляду місцевими та апеляційними загальними судами кримінальних справ» - Охтирського міськрайонного суду;
- № 2-Ц «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку цивільного судочинства» - Липоводолинського, Середино-Будського, Буринського, Путивльського, Тростянецького, Ямпільського та Кролевецького районних судів, Конотопського міськрайонного суду;
- № 2-А «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку адміністративного судочинства» - в зв’язку з недостатнім вивченням Методичних рекомендацій щодо заповнення форм звітності про розгляд судами справ; відсутністю виконавця на семінарі з питань обліково-статистичної роботи та підготовки до складання річних звітів про розгляд місцевими загальними судами області судових справ і матеріалів, яке проводило територіальне управління напередодні звітного періоду; маючи невеликий стаж роботи у суді, а також відсутність вищої юридичної освіти, виконавцем Липоводолинського районного суду було обліковано дві справи в рядках 1 та 19 розділу 2 замість рядків 20 та 83 цього ж розділу. Територіальним управлінням від 10.02.2011 року за вихідним номером № 02-297 на ім’я в.о. голови вказаного суду було направлено листа щодо прийняття заходів дисциплінарного впливу до виконавця форми звіту № 2-А за 2010 рік;
- № 3 «Звіт про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності» - Середино-Будським районним судом;
- № 4 «Звіт щодо звернення до виконання рішень судів у частині майнових стягнень» - Середино-Будського, Буринського районних судів; Шосткинського міськрайонного суду.
Зазначені вище помилки свідчать про низький рівень вивчення виконавцями Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, затвердженої наказом ДСА України від 05.06.2006 № 55 (із змінами), Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, затвердженої наказом ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 (в редакції наказу ДСА України від 22.08.2007 № 87), Методичних рекомендацій щодо заповнення форм звітності про розгляд судами справ, а також кодексів. Не всі голови судів приділяють обліково-статистичній роботі суду належну увагу, зокрема в деяких судах дуже рідко проводяться або майже не проводяться заняття по вивченню зазначених інструкцій, а також заняття по тих чи інших питаннях обліково-статистичної роботи (про що свідчать плани робіт), особливо напередодні звітних періодів. Через що, нерідко, виконавці звітів не розуміють сам механізм складання звітності та облікування тих чи інших показників в розділах форм звітів (Липоводолинський, Білопільський районні суди).
Також треба звернути увагу на те, що негативно на стан обліково-статистичної роботи в місцевих загальних судах області в 2010 році впливав низький рівень забезпеченості судів комп’ютерною технікою, а також непрофесіоналізм та недосвідченість секретарів суду, призначених на цю посаду в 2010 році.
7. Робота зі зверненнями громадян
Робота зі зверненнями громадян в ТУ ДСА та судах області ведеться відповідно до законодавства. Фактів порушення строку надання відповіді на звернення не встановлено. За 2010 рік надійшло 33 звернення, з них 32 - розглянуто у встановлений термін, 1 – станом на 1 січня 2011 р. знаходилось в залишку.
За 2010 рік з загальної кількості звернень надійшло 15 заяв та скарг на дії ТУ ДСА у Сумській області (на роботу працівників бухгалтерії). Обгрунтованими визнано 2 скарги, на які надано вичерпну відповідь .
Начальником ТУ ДСА у Сумській області здійснюється контроль за належним виконанням розгляду звернень громадян.
У роботі з письмовими зверненнями громадян, а також під час їх особистого прийому забезпечується кваліфікований, неупереджений, об’єктивний, всебічний і своєчасний розгляд порушених питань з метою їх оперативного розв’язання.
При вивченні організації роботи в місцевих загальних судах Сумської області, на семінарах, які проводяться для працівників судів, обговорюються питання щодо організації роботи зі зверненнями громадян, звертається увага на прийняття та реєстрацію документів, що подаються до відповідного суду щоденно протягом робочого дня.
В роботі використовується Методика оцінювання рівня організації роботи зі зверненнями громадян в органах виконавчої влади, затверджена постановою КМУ від 24.06.2009 № 630.
8. Претензійно-позовна та договірна робота.
При веденні претензійно-позовної роботи виконуються всі вимоги нормативно-правових актів, якими регулюється порядок ведення правової роботи в ДСА, забезпечується максимальне представництво ДСА в судах за позовами фізичних та юридичних осіб, а також Державної судової адміністрації.
В ТУ ДСА України в Сумській області ведення претензійно-позовної роботи покладається на головного спеціаліста (юриста), який виконує обов’язки по веденню договірної роботи, секретаря комітету з конкурсних торгів, а також вирішення інших поточних питань територіального управління. Необхідність виконувати вказані завдання не завжди дає змогу представнику ТУ ДСА бути присутнім особисто при розгляді справ в судах.
За 2010 рік юрист територіального управління представляв інтереси ДСА України в 50 справах.
Вважаємо за доцільне проводити навчальні семінари і інші заходи з метою обміну досвідом щодо ведення претензійно-позовної роботи між спеціалістами інших областей, що сприятиме ефективності роботи юридичної служби територіальних управлінь.
Також є необхідність в розробці Державною судовою адміністрацією України методичних рекомендацій по складанню основних документів, що подаються до суду (заперечень, позовів тощо), які б мали єдину позицію по типовим справам.
Юристом управління проводиться також договірна робота.
Використання коштів на виконання робіт та послуг у місцевих судах узгоджується шляхом погодження всіх угод на їх здійснення та актів виконаних робіт в обов’язковому порядку з головами судів.
Начальник управління М.І.Логвиненко