flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Представники ДСА України разом з українськими урядовцями вивчали передовий досвід цифровізації Королівства Данія

16 листопада 2021, 11:21

   У період 10 - 12 листопада 2021 року т.в.о Голови ДСА України Олексій Сальніков та в.о. Генерального директора ДП «Інформаційні судові системи» Микола Козлов у складі української урядової делегації з робочим візитом відвідали Королівство Данія. Головною метою поїздки було вивчення, обмін досвідом цифрової трансформації та кращих практик впровадження діджитал інструментів на всіх рівнях влади.

За словами Олексія Сальнікова, на сьогодні Королівство Данія є визнаним лідером у розвитку електронного врядування серед європейських країн. Вивчення її досвіду у цифровізації є надзвичайно важливим для України, оскільки це допоможе значно прискорити процеси обміну інформацією, підготовки та оформлення документів для громадян і головне – суттєво скоротити витрати бюджетних коштів.

За підсумками візиту в.о. Генерального директора ДП «Інформаційні судові системи» Микола Козлов поділився отриманою інформацією і розповів, що в Королівстві Данія є 98 муніципалітетів (на кшталт наших громад), де працює понад 500 тисяч чиновників ( на 6 млн. населення).

 

Зокрема, у Данії є декілька рівнів інфраструктури та даних:

  • місцевий рівень, на якому муніципалітети використовують програмне забезпечення (ПЗ) для автоматизації своєї діяльності та мають власні датацентри для зберігання даних;
  • національний рівень - рівень інфраструктури, який складається з реєстрів адрес, мешканців, майна та бізнесу, а також він забезпечує інтеграцію між реєстрами всіх міністерств. Використання національного рівня інфраструктури є обов’язковим для ПЗ регіонального рівня;
  • центральне сховище даних всіх муніципалітетів, де акумулюються дані по заздалегіть описаних правилах та стандартах.

Такі стандарти були розроблені компанією Kоmbit та затверджені кожним муніципалітетом. При цьому, хоч дані і консолідовані, але з міркувань етики вони не використовуються для завдань держави, виняток зроблено лише для виявлення шахраїв.

Kоmbit є головним розробником ІТ рішень для муніципалітетів. І сам процес співпраці дуже цікавий. Муніципалітет не платить кошти наперед за розробку та впровадження. Спочатку компанія Kombit створює та впроваджує рішення і тільки тоді муніципалітет, за умови відповідності виконання завдання, сплачує кошти. Kombit займається лише постановкою завдань та керуванням проектів з розробки. Сам код пишуть підрядники. Загальний штат компанії - 220 осіб.

Цікавий факт: кожен муніципалітет використовує в своїй роботі близько 200 цифрових сервісів.

 

Цифрові амбіції уряду Данії охоплюють усі рівні влади: від центрального уряду до регіонів та муніципалітетів. Тобто, як адміністративні установи, такі як міністерства, агентства, а також установи державного сектору, муніципальні та регіональні адміністрації, так і лікарні, школи, університети тощо. Мініфін та управління фінансів міста Копенгаген є рушійною силою у діджиталізації Данії, адже вона напряму залежить та взаємовпливає на наявний фінансовий ресурс.

Близько 70% центральних органів влади Данії використовують у своїй роботі платформу F2. Це розробка місцевого виробника ПЗ - cBrain. Перші інсталяції ПЗ були ще на початку двотисячних років.

Причина такого масового користування, зі слів виробника, полягає в тому, що система покриває майже всі процеси державних органів. Як вони кажуть, F2 - це система для цифрової бюрократії. Тут і документообіг, і поштова скринька, і нотифікації, і чат та багато іншого. Важливо відмітити особливість - це кейс-орієнтований підхід системи. Як розповіли в Мінтрансі Данії, кожен документ, що знаходиться в системі, повинен бути зв’язаний з певним проектом (case).

Робота датських урядовців з документами відрізняється від української практики. Документи не потрібно підписувати кожного разу, адже після першої авторизації з електронним підписом усі дії користувача стають офіційними та мають юридичну силу. Тож, паперу в центральних органах влади мало. До речі, є навіть закон, який забороняє надсилати мешканцям листи на папері, лише на офіційну електронну адресу.

Мінцифри Королівства Данія створено при Міністерстві фінансів. Агентство почало працювати ще в 2001 році. Як і в Україні, воно здійснює стратегічне планування проектів цифровізації усього державного сектору: центральних, регіональних та місцевих органів влади. Тобто, по суті, діджиталізує роботу органів влади для створення якісних послуг для громадян.

З його досягнень:

            ⁃ eID, як єдиний сервіс цифрової ідентифікації для громадян;

            ⁃ офіційна електронна адреса (email);

            ⁃ єдиний інформаційний портал громадянина (по суті, вітрина даних з                                                     

              десятків джерел, де можна дізнатись про себе майже все).

 

В агентстві працює 350 фахівців, а бюджет становить 100 млн євро на рік. До речі, 97% населення Данії регулярно користуються інтернетом. Для порівняння, в Україні цей показник становить трохи більше 60%.

Цікаво, що з 6 мільйонів жителів Данії 99% людей мають електронний ID, 100% послуг онлайн (понад 2000 сервісів), 13 людей у віці 105+ років користуються послугами онлайн, бо вони достатньо прості та доступні, а 404 людини у віці 100 років живуть в онлайн середовищі.

 

Пресслужба ДСА України (за матеріалами робочого візиту та Nick Kozlov).