Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На сьогодні судам не вистачає близько 2000 суддів. Ситуація із кадровим наповненням поступово зміниться тільки після запуску ВККСУ. В іншому разі на судову систему чекає колапс.
З червня 2020 року на Вищу раду правосуддя покладено повноваження самостійно, без рекомендацій чи подань Вищої кваліфікаційної комісії суддів України ухвалювати рішення про відрядження суддів. В умовах відсутності ВККСУ, передбачалось, що це допоможе збалансувати ситуацію в судах, «запустить» суди без суддів, за можливості – вирівняє навантаження. Однак, «кадрова ротація суддів» не вирішує самої проблеми з критичним спустошенням судів та не покращує доступ громадян до правосуддя. Саме тому переведення судів розглядається як тимчасовий захід до часу, поки ВККСУ не запрацює.
Нагадаю, 20 червня 2020 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо відрядження суддів та врегулювання інших питань забезпечення функціонування системи правосуддя в період відсутності повноважного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
За майже 10 місяців з моменту передачі ВРП права ухвалювати рішення про відрядження суддів в умовах відсутності ВККСУ, ми розробили чіткі критерії для надання згоди на відрядження.
ВРП ретельно перевіряє всі обставини для ухвалення рішення про відрядження. Найголовнішим для прийняття такого рішення є оцінка навантаження на суд. Ми оцінюємо, яке навантаження має суд з якого суддя відряджається, та до якого їде. Якщо таке навантаження є приблизно однаковим, то в переведені відмовляємо у зв’язку із його недоцільністю. Якщо ж навантаження в суді, де суддя готовий працювати, - надмірна і набагато більша нинішньої – це є головною підставою для ухвалення позитивного рішення про відрядження.
Пріоритетним є переведення найбільш ефективних суддів, які показують гарну динаміку розгляду справ у своєму суді та добре справляються з тим навантаженням, яке в них вже є.
Отже, в першу чергу, Рада керується принципом доцільності. ВРП відмовляє у відрядженні в разі, якщо:
Відрядження в наведених вище випадках неможливе, оскільки суперечить головні меті – забезпеченню доступу громадян до правосуддя. Ми не вирівнюємо навантаження на суддів одного суду на шкоду іншому. Крім того, попри критичне навантаження на суддів, це не виключає потребу в розгляді справ в розумні строки та відповідальність судді за безпідставне затягування судової справи.
Звертаю увагу, що відрядження можливе лише за згодою судді до суду аналогічної спеціалізації та рівня. Можливість підвищення суді на посаді, наприклад, перехід з суду першої інстанції до апеляції, наразі також не реалізується через відсутність ВККСУ.
ВРП нещодавно оприлюднила статистичний звіт про звільнення суддів з невтішною динамікою, – у 2020 році звільнилося на 70% більше суддів, ніж у 2019. Це ще раз підтверджує, що відрядження не в змозі вирішити проблему комплексно та якщо судді продовжать звільнятися, а судова система не буде наповнена новими суддями, її колапс неминучий.
В лютому Вища рада правосуддя надала Верховній Раді України позитивний консультативний висновок щодо законопроєкту №3711-д, який спрямований на запуск ВККСУ. Після проведення низки національних обговорень, Комітет з питань правової політики доопрацював законопроєкт з урахуванням більшості застережень професійної спільноти, та планується, що ВРУ розгляне його вже найближчим часом.
Заступник Голови Вищої ради правосуддя Олексій Маловацький,
блог для порталу "ЛІГА"