flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану організації роботи зі зверненням громадян у місцевих судах Сумської області за 1 півріччя 2010 року

Аналіз
стану організації роботи зі зверненнями громадян
у місцевих судах Сумської області за результатами роботи
у  першому півріччі 2010 року

 
 
   Територіальним управлінням на підставі наданої місцевими загальними судами Сумської області інформації проведено аналіз стану роботи зі зверненнями громадян, які надійшли до   судів за перше півріччя 2010 року.
 
 

              Порівняно з аналогічним періодом минулого року, загальна кількість звернень громадян не змінилась - за перше півріччя 2010 року до місцевих судів області надійшло всього 150 звернень, з них 72 заяви та 78 скарг (проти 103-х за 1 півріччя 2009 року) , пропозиції жодної. Таким чином, питома вага скарг все ж зменшилась на 16,6%.

              Найбільша кількість звернень надійшла до таких судів:
-         Ковпаківського районного м. Суми – 43 (19 скарг, 24 заяви);
-         Зарічного районного суду м.Суми – 31 (27 скарг, 4 заяви);
-         Охтирського міськрайонного суду – 11 (3 скарги, 8 заяв).
             По одному зверненню протягом півріччя надійшло до Великописарівського, Липоводолинського, Середино-Будського та Ямпільського районних судів, а до Путивльського не надійшло жодного.
              До решти місцевих загальних судів області надійшла така кількість звернень:
-         Білопільського районного суду – 10 (10 заяв);
-         Лебединського районного суду – 9 (9 скарг);
-         Кролевецького районного суду – 8 (1 скарга, 7 заяв);
-          Шосткинського міськрайонного суду – 7 (4 скарги, 3 заяви);
-          Сумського районного суду – 7 (5 скарг,2 заяви);
-         Недригайлівського районного суду – 5 (5 заяв);
-          Конотопського міськрайонного суду – 3 (1 скарга, 2 заяви);
-          Буринського районного суду – 3 (1 скарга, 2 заяви);
-         Тростянецького районного суду – 3 (3 скарги);
-          Краснопільського районного суду – 2 (2 заяви);
   -    Роменського міськрайонного суду – 2 (2 скарги);
-         Глухівського міськрайонного суду – 2 (2 скарги).
          Кількість повторно надісланих звернень до судів у даному півріччі порівняно з 1 півріччям минулого року також не змінилась – всього 11 звернень, що становить7,3% від їх загальної кількості, хоча у  аналогічному звітному періоді 2008 року вона складала лише 2,6%. За 1 півріччя 2010 року повторні звернення надходили до Зарічного, Ковпаківського районних у м.Суми, Кролевецького та Лебединського районних судів. Слід відзначити, що повторні звернення до Ковпаківського та Зарічного судів надходять регулярно, але це можна пояснити значно більшим навантаженням у цих судах у порівнянні з іншими. У зазначених судах також була більша частка таких звернень, які при розгляді визнано обґрунтованими - 18 у Ковпаківському і 5 у Зарічному суді, коли загальна їх кількість становить 26.
    
 Діловодство, пов’язане з розглядом звернень та контроль за їх виконанням у судах області здійснюється відповідно до вимог законодавства - окремо від інших видів діловодства. У кожному суді визначено осіб відповідальних за організацію даного напрямку роботи. Реєстрація звернень у судах області ведеться згідно з Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян: у відповідних журналах, або на реєстраційно-контрольних картках встановленого зразка.
           Місцевими загальними судами щоквартально проводиться аналіз стану роботи зі зверненнями громадян, який надсилається до територіального управління.
                        
           Згідно узагальнених даних за перше півріччя 2010 року 64 % звернень до місцевих загальних судів Сумської області надійшло безпосередньо від громадян (чи юридичних осіб), решта -  з Ради суддів  (15% від загальної кількості звернень), апеляційного суду Сумської області (10,5%), територіального управління ДСА та ДСА України  (2%) та інших органів.
      У першому півріччі 2010 року жодного випадку порушення строків розгляду звернень громадян   судами допущено не було. 98% заяв та  скарг розглянуто у 15-денний термін (140 звернень) та, на законних підставах, у термін до 30 днів (7 звернень). Не розглянутими залишилось лише три звернення, так як вони надійшли наприкінці звітного періоду.
 
     Найбільш поширеними серед питань, що порушувались громадянами у зверненнях так само, як і у минулому році, були: несвоєчасний розгляд справ (34 звернення, що становить 22,7 % від загальної їх кількості), скарги на дії суддів (33 звернення, або 22%) і працівників апарату суду (5 звернень, що становлять 3,3%).     
 

                      

             Кількість звернень, які при розгляді було визнано обґрунтованими (26) порівняно з аналогічним періодом минулого року (23) залишилась приблизно на тому ж рівні, але якщо порівняти його з показником 2008 року, то побачимо, що питома вага цих звернень зросла на 8,7%. Такі звернення були у Ковпаківському, Зарічному районних у м.Суми, Глухівському міськрайонному суді. Основна частина обґрунтованих звернень – це скарги з приводу тривалого розгляду справ та незгоду з судовим рішенням. В своїх узагальненнях зазначені суди надали детальну інформацію про надходження звернень, які в процесі перевірки були визнані обґрунтованими та пояснення щодо причин, що призвели до їх виникнення, якими є  велике навантаження на суддів й постійне збільшення кількості розглянутих справ. Причиною надходження скарг на процесуальні дії суддів є правова необізнаність громадян. Крім зазначених судами причин, можна виділити ще й неналежне роз’яснення громадянам порядку оскарження судових рішень та їх прав і обов’язків. 
           Необхідно зазначити, що судами докладаються зусилля для запобігання таких негативних явищ, як надходження повторних звернень та таких, що в подальшому визнаються обґрунтованими. Так, пріоритетними шляхами профілактики надходження обґрунтованих скарг у судах є обговорення на оперативних нарадах стану організації роботи зі зверненнями громадян та проведення щоквартальних узагальнень.