Аналіз
стану організації роботи зі зверненнями громадян
у місцевих загальних судах Сумської області
за 2010 рік
На підставі наданої місцевими загальними судами Сумської області інформації та на виконання плану роботи ТУ ДСАУ в Сумській області на 2011 рік, проведено аналітичне дослідження стану організації роботи судів з розгляду звернень громадян за 2010 рік.
Робота зі зверненнями громадян в судах області організована відповідно до вимог Закону України „Про звернення громадян”, Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації (далі – Інструкції), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. N 348 ( зі змінами від 17.10.1997, 24.09.2008).
На підставі наданої місцевими судами інформації встановлено, що порівняно з 2009 роком, у 2010-у кількість звернень, що перебували на розгляді у судах значно зменшилась. Так, у звітному періоді на розгляд до судів надійшло 270 звернень, що на 16,5% менше, ніж у минулому (323 звернення протягом 2009 року). Кількість повторних звернень також знизилась до 11 (у 2009 році таких було 22 звернення) та їх питома вага склала лише 4% від загальної кількості звернень.
Протягом 2010 року судами було прийнято 118 заяв (з них 25 – обґрунтованих) та 152 скарги (з них 18 – обґрунтованих). Необґрунтованими була визнана переважна більшість звернень (84% від загальної кількості – так само, як і у 2009 році).
Питома вага обґрунтованих скарг у 2010 році порівняно з аналогічним періодом минулого року зменшилась на 5%, і це слід відзначити як позитивне зрушення у роботі судів. Обґрунтовані скарги були лише у трьох судах: Ковпаківському, Зарічному районних у м.Суми та Лебединському районному. Основна частина з них – це скарги з приводу тривалого розгляду справ та незгоду з судовим рішенням. Зазначені суди надали детальну інформацію по обґрунтованим скаргам з поясненням щодо причин, що призвели до їх виникнення, якими є велике навантаження на суддів й постійне збільшення кількості розглянутих справ.
Найбільша кількість звернень у 2010 році, як і протягом останніх декількох років надійшла до Охтирського міськрайонного (26 звернень), Ковпаківського (75 звернень) та Зарічного (49 звернень) районних судів м.Суми. По одному зверненню надійшло до Великописарівського, Середино-Будського та Ямпільського районних судів, а от до Путивльського районного суду на протязі 2008-2010 років не надходило жодного звернення, що свідчить про високий рівень організації особистого прийому та проведення постійної роз’яснювальної роботи серед громадян у цьому суді.
У всіх місцевих загальних судах Сумської області прийом громадян здійснюється відповідно до графіка у визначені дні та години. Графік особистого прийому громадян розміщено у приміщенні кожного суду на довідковому стенді, а більшістю судів - також на веб-сайті «Судова влада України». В основному особистий прийом здійснюють голова суду, його заступник і керівник апарату суду, а в деяких судах також і помічники суддів з окремих питань. Ведуться журнали особистого прийому громадян керівництвом суду, в яких зазначаються дата проведення прийому, прізвищаосіб, питання, з якими вони звертаються, результати розгляду.
Персональну відповідальність за організацію роботи зі зверненнями громадян у судах несуть голови судів та керівники апаратів, крім того, у кожному суді призначено відповідальних осіб за ведення діловодства за зверненнями громадян. Згідно з Інструкцією звернення реєструються спочатку в журналі вхідної кореспонденції, а потім в окремому журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян (чи обліковуються на реєстраційно-контрольних картках) у день їх надходження. Діловодство, пов’язане з розглядом звернень та контроль за їх виконанням у судах області здійснюється відповідно до вимог законодавства - окремо від інших видів діловодства.
Випадків порушення строків вирішення звернень у судах допущено не було: із загальної кількості у термін до 15 днів розглянуто 262 звернення, до 30 днів – 7 звернень (1 звернення знаходиться у залишку, так як надійшло до суду наприкінці звітного періоду).
Переважна більшість звернень (200) надійшло до судів безпосередньо від громадян. Також звернення надходили:
- з апеляційного суду Сумської області –30;
- з Ради суддів загальних судів Сумської області – 27
- з ТУ ДСА у Сумській області та ДСА України – 4;
- з Верховної Ради України – 3.
Щоквартально місцевими загальними судами проводиться аналіз стану роботи зі зверненнями громадян з подальшим надсиланням його до територіального управління.
Більшістю судів надано якісні і детальні аналізи, де зазначені загальна кількість звернень, за категоріями, частка обґрунтованих і повторних звернень з наведенням прикладів і пояснень конкретно по кожному такому зверненню, повідомлено про заходи, вжиті керівництвом суду у випадках порушень працівниками суду вимог законодавства.
Найзмістовніші та повні аналізи стану організації роботи зі зверненнями громадян надійшли із Зарічного, Ковпаківського районних судів м.Суми, Сумського, Лебединського, Білопільського та Кролевецького районних судів. Такими ж судами, як Глухівський міськрайонний, Середино-Будський та Ямпільський районними проведено поверхневі аналізи – не розкрито проблемні питання й причини, що породжують надходження звернень до суду, а особливо таких звернень, які визнані обґрунтованими та шляхи їх вирішення.
Серед питань, з яких громадяни звертаються до судів найчастіше є такі, як тяганина при розгляді справи (63 звернення) та процесуальні дії суддів (73), рідше з приводу дій працівників апарату суду (7). Часто громадяни звертаються до суду з проханням про надання роз’яснень, або інформації щодо руху справи, а інколи просто висловлюють свою незгоду із судовим рішенням.
Надходженню звернень передують різні чинники. Так, серед основних причин, що призводять до скарження на процесуальні дії суддів є правова необізнаність громадян; значне навантаження (по кількості розглянутих справ) на одного суддю деяких судів впливає на тривалість розгляду справ і, як наслідок, породжує незадоволення громадян з приводу довготривалого розгляду справ.
Як вбачається з наданих судами узагальнень, пріоритетними шляхами профілактики надходження обґрунтованих скарг є обговорення на оперативних нарадах стану організації роботи зі зверненнями громадян та проведення щоквартальних узагальнень. Іноді керівництвом судів вживаються певні міри реагування на обґрунтовані скарги – попередження працівників, притягнення їх до дисциплінарної відповідальності, однак цього недостатньо для запобігання негативним явищам у роботі в майбутньому. Значна кількість звернень спричинена недостатнім контролем за дотриманням суддями та працівниками судів вимог чинного законодавства та неналежне проведення роз’яснювальної роботи серед громадян.
У 2010 році територіальним управлінням ДСАУ було проведено перевірки з питань організації роботи зі зверненнями громадян вОхтирському міськрайонному, Зарічному районному м.Суми, Путивльському районному судах, контрольні перевірки у Кролевецькому та Великописарівському районних судах, надано методичну допомогу в Конотопському міськрайонному і Буринському районному судам. В ході проведеної роботи надані пропозиції та рекомендації щодо налагодження стану розгляду звернень громадян. На оперативній нараді за участю керівників апаратів судів та семінарі, проведеними у 2010 році територіальним управлінням обговорювались проблемні питання у роботі за даним напрямком, було звернуто увагу на недопущення випадків порушення строків розгляду звернень, поверхового, формального підходу до перевірки фактів, що наводяться у цих зверненнях, а також дотримання порядку ведення діловодства за зверненнями громадян.
На підставі викладеного, для усунення недоліків та покращення роботи зі зверненнями громадян у місцевих загальних судах Сумської області ТУ ДСАУ пропонує:
1.Розглянути даний аналіз на оперативній нараді.
2.Головам судів належним чином здійснювати контроль за дотриманням суддями, а керівникам апаратів судів за дотриманням працівниками суду норм чинного законодавства.
3.Головам судів та керівникам апаратів судів, у межах своїх повноважень, приділяти особливу увагу розгляду повторних звернень та звернень, що визнані обґрунтованими, виявляти та досліджувати причини їх надходження. В аналізах стану організації роботи по зверненнях громадян, які направляються до територіального управління ДСАУ висвітлювати кожний такий випадок й конкретні заходи по їх усуненню та щодо притягнення до відповідальності винних осіб.
5.Керівникам апаратів судів здійснювати постійний контроль за станом діловодства по розгляду звернень громадян.
6.Керівникам апаратів контролювати постійно якість, повноту і вчасне (до 5 числа місяця наступного за звітним кварталом) надсилання звіту та аналізу по зверненням громадян до ТУ ДСАУ.