flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Сумській області та місцевих загальних судах Сумської області за 2012 рік

   А Н А Л І З
стану обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Сумській області та місцевих загальних судах Сумської області за 2012 рік
 
 
Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Положення про територіальні управління Державної судової адміністрації України та на виконання плану роботи територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області (далі – управління), сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій (далі – сектор) проаналізовано стан обліково-статистичної роботи в управлінні та в місцевих загальних судах області за  2012 рік.
          За джерела отримання інформації при проведенні даного аналізу було взято: плани роботи управління та місцевих загальних судів області, матеріали за результатами їх виконання (довідки, узагальнення), звітність судів та управління, аналізи стану обліково-статистичної роботи місцевих загальних судів, протоколи колегій та оперативних нарад управління, нормативно-правові акти, що регулюють питання обліку та реєстрації судових справ, а також Методичні рекомендації щодо проведення аналізу обліково-статистичної роботи територіальними управліннями Державної судової адміністрації та загальними судами.
          Управлінням в 2012 році здійснено комплекс заходів щодо організаційного забезпечення діяльності судів з реалізації основних завдань обліково-статистичної роботи: забезпечення достовірності, об’єктивності, оперативності, стабільності та цілісності інформації про роботу судів з основної діяльності. 
З метою погодженого вирішення питань, що належать до компетенції територіального управління, обговорення найважливіших напрямків організації діяльності судів області, у територіальному управлінні проводяться засідання колегії. Наказом начальника управління від 18.09.2012 № 41 затверджено новий склад колегії територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області.
          29 лютого 2012 року проведено засідання колегії територіального управління. В засіданні колегії брали участь голови судів та керівники апарату судів.
 До порядку денного було включено питання про стан здачі звітів про розгляд справ місцевими загальними судами області за 2011 рік. Після обговорення вказаного питання, головам та керівникам апарату судів рекомендовано:
-         посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку, вчасності здачі секретарями судових засідань справ до канцелярії суду;
-         напередодні звітних періодів обов’язково проводити заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, Методичних рекомендацій щодо заповнення     форм     звітності     про розгляд    судами справ,   а також
    процесуального законодавства, знання якого суттєво впливає на якість
     підготовки звітів.
     26.09.2012 року проведено чергове засідання колегії управління за участю Голови ДСА України   Кирилюка Р.І. Одним з питань порядку денного був розгляд проблемних питань щодо організаційного забезпечення діяльності місцевих судів області.
          За   наслідками   проведення колегії прийняті  рішення, які доведені місцевим судам Сумської  області для виконання.
 
 
            Вивчення організації роботи суду
 
            Спеціалістами сектору в 2012 році відповідно до плану роботи управління проведено вивчення стану організації обліково-статистичної роботи у Господарському суді Сумської області, Краснопільському, Буринському, Тростянецькому, Лебединському, Великописарівському, Липоводолинському, Недригайлівському районних судах, Шосткинському, Конотопському, Глухівському, Роменському міськрайонних судах, Коваківському районному суді м.Суми, надано методичну допомогу з зазначених питань Середино-Будському районному суду. При вивченні стану організації роботи у судах приділялась увага  питанням реєстрації справ і матеріалів, ведення судової статистики, планування роботи суду, підвищення кваліфікації працівників суду, складання та ведення номенклатурних справ, організації та контролю за веденням архівної справи суду,  ведення аналітичної узагальнюючої роботи, виконання судових рішень, кодифікації законодавства.
В цілому реєстрація справ та матеріалів, що надходять до судів області, здійснюється відповідно доПоложенняпро автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України
від 26.11.2010 року № 30 (зі змінами), Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді від 27.06 2006 зі змінами та доповненнями, Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів від 05.06.2006 зі змінами та доповненнями.
          Однак, деякі помилки все ж мають місце. Найтиповішими недоліками при веденні первинного обліку є:
-         неналежне ведення реєстраційних журналів (відсутність підпису особи, яка отримала документ, дати отримання тощо);
-         неналежне оформлення номенклатурних справ, судових справ (порушення хронології, відсутність опису документів у справі);
-         неповнота або неправильність заповнення пунктів обліково-статистичних карток, карток обліку сум шкоди, завданої злочином;
-         несвоєчасне надіслання сторонам копії рішення суду по справі;
-         невідповідність деяких показників, облікованих у звітах, фактичним даним.
 
          Господарський суд Сумської області
 
         - відповідно до п. 1.7 Інструкції про порядок заповнення і використання статистичних карток первинного обліку судових справ у місцевих господарських судах, затвердженої наказом Голови Вищого господарського суду України від 19.12.2003 р. № 66 обсяг показників, передбачений обліковими картками, не являється вичерпним і може бути доповнений у відповідності з потребою кожного місцевого господарського суду, для чого необхідно в спеціально відведеному в картці додатковому полі «Додаткова інформація» дописати потрібні показники. Однак ця вимога Інструкції не дотримується: це поле картки не використовується; відмітки робляться на верхньому полі картки.
 
            Краснопільський районний суд
 
-         в матеріалах цивільної справи відсутнє рекомендоване поштове відправлення із зворотною розпискою про одержання копії ухвали щодо повернення заяви;
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не завжди заповнюється графа 6 «кількість годин за участю у справі народних засідателів».
 
Буринський районний суд
 
-         обліково-статистичні картки на кримінальну справу, скаргу приватного
     обвинувачення заповнювались неналежним чином.
 
 
Тростянецький районний суд
 
-         в обліково-статистичних картках на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2009, 2010 роки відсутні дати передачі справи до архіву суду, архівні номери. Картотеки за ці роки прошиті неналежним чином;
-         в обліково-статистичних картках на справу щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності за 2010 рік також не зазначено дату передачі справи до архіву суду та архівний номер;
-         помилки в картках на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу;
-         в усіх обліково-статистичних картках в порядку виконання судових рішень у кримінальних справах за 2009 рік та в більшості за 2010, 2011 роки відсутні дати звернення постанов суду до виконання, дати виконання, дати передачі справи до архіву суду, архівний номер;
-         вироки, що набрали законної сили, звертаються до виконання невчасно;
-         зауваження до формування справ (опис документів у справі не підписаний).
 
Великописарівський районний суд
 
-         на час перевірки не внесені останні зміни до контрольних примірників окремих кодексів (Земельного, Житлового, КАС, Цивільного);
-         відсутність в деяких картках обліку сум шкоди, завданої злочином, дати набрання судовим рішенням законної сили.
 
Липоводолинський районний суд
 
-         повідомлення про результати вжиття заходів щодо усунення порушень закону, зазначених в окремій постанові, надходять до суду невчасно; нагадування судом надсилаються із запізненням або не надсилаються взагалі;
-         звернення до виконання судових рішень по кримінальним справам, зокрема вироків, не відповідає вимогам Інструкції з діловодства;
-         постанови суду про накладення адміністративного стягнення звертаюся до виконання не з моменту їх винесення;
-         порушення п.5.17 Інструкції з діловодства – щодо заборони скріплення документів у справі стиплером (справи про адміністративні правопорушення);
-         в окремих ОСК на справу про адміністративне правопорушення  не зазначена дата виконання постанови;
-         в контрольних журналах судових справ і матеріалів, переданих для розгляду судді, не завжди зазначаються відомості про розгляд справи та не завжди ставиться підпис судді про отримання справи.
 
 
Недригайлівський районний суд
 
-         в ОСК на адміністративну справу за 2012 рік було виявлено ряд недоліків:в більшості карток відсутні відмітки в п. 20 «Постанова (ухвала) набрала законної сили; в окремих картках не зроблено відмітки про порушення термінів розгляду справи;
-         зауваження по зверненню до виконання судових рішень (зокрема, несвоєчасне направлення копії постанови по справи прокурору);
-         надіслання окремих постанов суду, винесених в 2010 році адресатам без рекомендованого поштового повідомлення;
-         порушення п.5.17 Інструкції з діловодства – щодо заборони скріплення документів у справі стиплером (справи про адміністративні правопорушення);
-         в окремих ОСК на справу про адміністративне правопорушення  не зазначена дата виконання постанови;
-         показники в графах 4, 7, 8 рядка 118 розділу 2 форми звіту № 2-А за                  І півріччя 2012 року (не відповідають дійсності).
 
 
Ковпаківський районний суд м.Суми
 
-         в деяких ОСК на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення не зроблені відмітки про порушення строків призначення справ до розгляду (у порядку статей 241 та 256 КПК України) та не зазначені результати розгляду справи в суді;
-         вОСК на цивільну справу окремого провадження за 2011 рік відсутні дати набрання судовим рішенням законної сили, дати ухвал суду про відкриття провадження у справі, дати призначення до розгляду, не зазначалися прізвища народних засідателів, дати прийняття секретаріатом суду справи після її розгляду, тощо;
-         в ОСК на цивільну справу позовного провадження за 2011 рік не завжди робилися відмітки про порушення термінів розгляду, не завжди зазначались дати набрання рішенням законної сили, відсутні дати прийняття секретаріатом суду справи після її розгляду, дати звернення до виконання, не заповнювався розділ картки 24 «Апеляційний розгляд»;
-         в ОСК на цивільну справу наказного провадження за 2011 рік не зазначено дати надіслання боржнику копії судового наказу, отримання боржником копії судового наказу, набрання судовим наказом законної сили, прийняття канцелярією суду справи після її розгляду, звернення до виконання, не заповнено п. 7;
-         в ОСК на адміністративну справу відсутня дата набрання постановою (ухвалою) законної сили та дата прийняття справи канцелярією суду
-         в окремих картках обліку сум шкоди, завданої злочином, відсутня дата набрання рішенням законної сили;
-         вОСК на справу про адміністративне правопорушення за 2011, 2012 рік не зазначено місце роботи правопорушника. Не завжди зазначається дата звернення до виконання.
 
Середино-Будський районний суд
 
-         в більшості обліково-статистичних карткок на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2010, 2011 роки, на цивільну справу окремого провадження за 2011, 2012 роки не зазначено дату звернення до виконання, дату передачі справи до архіву суду, архівний номер, тощо;
-         порушено правильність та своєчасність звернення до виконання судових рішень (в матеріалах справ відсутня підписка засуджених про явку до кримінально-виконавчої інспекції);
-         в журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         зауваження до формування цивільних справ – порушення хронології документів.
 
Лебединський районний суд
 
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         загальне зауваження до оформлення справ – велика кількість механічних помилок.
 
Шосткинський міськрайонний суд
 
-         в картках на цивільну справу позовного провадження, окремого провадження, на справу щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності відсутні дати передачі справи до архіву суду, архівні номери; картки не прошиті;
-         повідомлення про результати вжиття заходів до усунення порушень закону, зазначених в окремій постанові (ухвалі) надходять до суду невчасно, нагадування судом не надсилаються;
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         в обліково-статистичних картках на справу про адміністративне правопорушеннядопущена плутанина з архівними номерами;
 
Конотопський міськрайонний суд
 
-         в обліково-статистичних картках на справу в порядку виконання судових рішень в кримінальних справах; на цивільну справу позовного провадження заповнюються не всі пункти;
-         при оформленні справ не підписується опис документів;
-         водному з журналів розгляду судових справ і матеріалів суддею не вказується дата повернення справи до канцелярії суду.
 
 
 
Глухівський міськрайонний суд
 
-         не всі заплановані заходи виконуються, про що свідчить відсутність відповідних матеріалів (аналізи, узагальнення тощо);
-         в ОСК на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2011 рік не завжди заповнюється дата набрання рішенням законної сили;
-         в ОСК на цивільну справу наказного провадження не завжди зазначаються відомості про направлення боржнику копії судового наказу, не завжди ставиться дата розгляду справи;
-         в картках обліку сум шкоди, завданої злочином, за 2011 рік відсутня дата набрання рішенням законної сили.
 
Роменський міськрайонний суд
 
-         картки на справу про адміністративне правопорушення за 2011 рік станом на день перевірки не були передані до архіву суду, в тому числі і вже по виконаним постановам суду;
-         матеріали по багатьом справам про адміністративне правопорушення не підшиті до справи, а прикріпленні степлером.
 
 
У всіх судах вибірково перевірено відповідність звітів про стан здійснення правосуддя фактичним даним. Показники, обліковані в звітах, звірялись з обліково-статистичними картками та матеріалами справ.
          В ході перевірок надавалась практична допомога за основними напрямками роботи судів.
          Результати перевірок обговорювалися на місцях за участю голови суду, керівника апарату суду, суддів та працівників апарату суду, а також на оперативних нарадах управління. Довідки про результати таких перевірок надіслані головам судів для вивчення та обговорення, а також для усунення виявлених недоліків у встановлений територіальним управлінням термін.
          Серед висновків та пропозицій територіального управління за результатами вивчення стану організації діяльності судів найчастіше зустрічаються рекомендації в частині посилення контролю за станом ведення обліково-статистичної роботи, первинного обліку справ та матеріалів, достовірним облікуванням показників у всіх формах звітності.  Також рекомендуєтьсяпроводити додаткові тематичні навчання з працівниками апарату суду по вивченню Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді, Інструкції щодо подання і заповнення форм звітності, Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, Інструкції щодо заповнення форми картки обліку сум шкоди, тощо;  систематично перевіряти роботу секретарів судового засідання по дотриманню строків здачі справ до канцелярії, ведення журналів розгляду судових справ і матеріалів суддею та контрольних журналів судових справ і матеріалів, переданих для розгляду судді.
 З березня 2012 року в судах запроваджено програму «Д-3», яка є ефективнішою за КП «ДЗС». Завдяки цьому полегшено автоматизовану обробку документів первинного обліку – реєстрації вхідної та вихідної кореспонденції, автоматичного розподілу справ, що надходять до суду.
 Протягом року в судах належним чином було організовано прийом та своєчасну реєстрацію всіх справ та матеріалів, що надходили до суду: у день надходження вони реєструються в програмі, після чого передаються до відповідної канцелярії – кримінальної, цивільної, адміністративної, справ про адміністративні правопорушення. Потім заводяться обліково-статистичні картки з дотриманням хронологічної послідовності. Після реєстрації справи шляхом автоматизованого розподілу розподіляються між суддями. Також заповнювались картки на осіб стосовно яких судом було розглянуто кримінальну справу. Відповідальними працівниками судів налагоджена безперервна система введення та наповнення інформацією КП «Д-3» щодо справ та матеріалів, що надходять до суду.
В судах аналізується робота суду по складанню статистичних звітів, обговорюються проблеми та помилки, виявленні при формуванні та здачі звітів.
Періодично керівниками апарату суду проводяться перевірки своєчасності та правильності введення даних в обліково-статистичні картки всіх категорій; перевіряється робота секретарів судового засідання щодо дотримання строків здачі справ до канцелярії, ведення журналів розгляду справ суддею та контрольних журналів, про що складаються відповідні акти.
Суддями перевіряється стан виконання вироків у розглянутих ними справах, складаються акти та приймаються заходи щодо своєчасного та повного виконання вироків суду.
Результати проведених перевірок обговорювались на нарадах з працівниками суду. Працівникам, які допускали помилки в своїй роботі, вказувалось на недопущення виявлених недоліків в майбутньому та на необхідність підвищувати рівень професійних знань та навичок.
Значна увага приділяється питанню порушення строків розгляду справ усіх категорій та причинам зміни та скасування рішень по справах, які переглянуті судом вищої інстанції. Суддями аналізуються дані питання та складаються відповідні аналізи. Також проводяться аналізи дотримання строків призначення, проведення попереднього розгляду та розгляду судових справ. Періодично аналізуються причини відкладення слухання цивільних та кримінальних справ та реагування на виявлені порушення. При цьому суддями вживаються відповідні заходи для своєчасного розгляду справ, аналізуються та вивчаються причини залишків нерозглянутих справ, приділяється увага оперативності розгляду справ та матеріалів.
Для підвищення якості складання статистичних звітів на початку звітних періодів в більшості судів проводяться залікові заняття із працівниками суду, відповідальними за складання статистичних звітів зі знання нормативних документів, що визначають порядок їх складання.
 Начальником управління затверджений план-графік проведення вивчення стану організації діяльності місцевих судів Сумської області на перше півріччя 2013 року.
 
 
Кадрове забезпечення
 
 Станом на 01.01.2013 року в секторі організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій ТУ ДСА України в Сумській області працюють два спеціаліста, вони мають вищу юридичну освіту, прийняті на роботу до управління в 2007 році.
           В місцевих загальних судах області не всі працівники апаратів судів, які займаються первинним обліком і складанням звітності про стан здійснення судами правосуддя, мають вищу юридичну освіту – це, звичайно, є суттєвим недоліком. Однак, слід зазначити, що ці працівники мають значний досвід роботи в судах, тривалий час працюють на різних посадах апарату суду.
 
Організація підвищення кваліфікації працівників
 
На виконання вимог Закону України «Про судоустрій та статус суддів» територіальним управлінням протягом 2012 року вживалися заходи щодо належного організаційного забезпечення діяльності судів області та підвищення професійно-кваліфікаційного рівня працівників апаратів судів.    
           17 лютого 2012 року з головними спеціалістами з інформаційних технологій місцевих загальних судів Сумської області проведений семінар з питань переходу з КП «ДЗС» на КП «Д-3», адміністрування та нововведення в «Д-3».
В свою чергу, спеціалістами з інформаційних технологій в судах проводились практичні заняття з працівниками апарату суду, на яких детально розглядалась робота з КП «Д-3».
           21 червня 2012 року проведено  семінарське навчання для керівників апаратів місцевих загальних судів, головних спеціалістів з інформаційних технологій, відповідальних працівників з питань обліково-статистичної роботи та підготовки до складання річних звітів про стан здійснення правосуддя.
         Основну частину порядку денного семінару становив відеосемінар з підготовки та формування статистичних звітів засобами «Д-3», який проводився фахівцями Державної судової адміністрації України та ДП «Інформаційні судові системи».
          Керівниками структурних підрозділів та спеціалістами  територіального управління на семінарі були висвітлені питання належної організації роботи у судах з питань ведення загального та кадрового діловодства, роботи зі зверненнями громадян, архівної справи, виконання вимог антикорупційного законодавства, судової статистики, обговорено питання підготовки до складання піврічної звітності.
         У вказаному навчанні взяли участь 86 учасників.
         22 червня 2012 року для головних спеціалістів з інформаційних технологій проведений семінар з питань налаштування та використання КП «Д-3».
       З метою підвищення ефективності роботи працівників місцевих загальних судів, що працюють з КП «Д-3», державним підприємством «Інформаційні судові системи»  05 грудня 2012 року проведено загальний відеосемінар щодо ознайомлення з новою функціональністю версії 5 КП «Д-3» та з ведення обліку справ її засобами. В семінарі взяли участь керівники апарату суду та головні спеціалісти з інформаційних технологій судів.
        24 грудня 2012 року сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій для відповідальних осіб місцевих загальних судів Сумської області проведено семінар з питань обліково-статистичної роботи та підготовки до складання річних звітів про стан здійснення судочинства. 
         Протягом півріччя спеціалістами сектору надавалась консультативна допомога в телефонному режимі з питань, які стосуються ведення обліково-статистичної роботи; складання піврічних та річних форм звітності, форм звітності №№ 1-ОП, 1-Л, встановлення індексів для вірної реєстрації та обліку судових справ, заповненню обліково-статистичних карток та карток на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу та з інших питань, віднесених до компетенції сектору.
Крім того, з судами постійно велось листування  з питань організації судової статистики: щодо своєчасного направлення до територіального управління карток на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, щодо здачі звітів та з інших питань. Надавались роз’яснення на запити судів з тих чи інших проблемних питань, які виникали при веденні обліково-статистичної роботи.
           З метою вдосконалення професійних навичок працівників    управління начальником управління затверджено План виробничого навчання працівників територіального управління на 2012 рік, які проводяться в перший понеділок після звітного місяця. Тематики вказаних навчань включають: питання загального характеру, питання щодо проходження державної служби, основних положень Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» та внесення змін і доповнень до чинного законодавства України. За організацію та проведення навчань відповідала завідуюча сектором Кубрак О.М.
        
          Аналітична робота, проведена спеціалістами з судової статистики.            
 
 Територіальним управлінням систематично вивчаються та аналізуються плани роботи місцевих загальних судів області.
У всіх судах запланована перевірка роботи канцелярії суду з різних питань (заповнення документів первинного обліку, правильності ведення журналів, формування судових справ тощо).
 Планується навчання працівників суду; темами занять є розгляд положень Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді, зміни в законодавстві, первинний облік справ, порядок передачі справ до архіву тощо.
Робота з організації обліково-статистичної роботи планується з урахуванням її стану в суді та якості поданих форм звітності. До плану включаються заходи по вивченню методичних рекомендацій та інструктивного матеріалу з питань обліково-статистичної роботи, звітів, а також надання практичної допомоги, проведення перевірок, тощо. Окремими пунктами виділено роботу працівників апаратів судів з комп’ютерною програмою «Д-3».
З працівниками апарату судів проводяться заняття згідно з окремо розробленими планами. На заняттях обговорюються різноманітні питання – вивчаються законодавство України, Положення про автоматизовану систему документообігу суду, Інструкція про порядок фіксування судового процесу, порядок передачі справ до архіву суду, Інструкція з діловодства в місцевому загальному суді та інше. а інше.
Відповідно до планів в судах багато уваги приділяється аналітиці – проводяться аналітичні дослідження з наступних питань: стану якості відправлення та здійснення правосуддя з визначенням динаміки у порівнянні з аналогічним звітним періодом; якості заповнення суддями карток на осіб, стосовно яких розглянуто кримінальні справи та вироки (постанови, ухвали) щодо яких набрали законної сили; помилок, допущених судом під час складання звітів; залишків судових справ, не розглянутих на початок звітного періоду та інше.
Також заплановано ведення роз’яснювальної роботи через ЗМІ або на зустрічах з громадськістю.
В судах проводяться збори суддів та працівників суду, на яких обговорюються підсумки роботи суду за окремі періоди.
Сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій до місцевих загальних судів Сумської області впродовж року направлялись інструктивні та методичні матеріали з питань судової статистики, накази та листи ДСА України з питань діяльності судів.
          
Комп’ютеризація в судах та територіальному управлінні.
 
Станом на 01.01.2013 року місцеві загальні суди Сумської області забезпечені комп’ютерами у кількості  260 шт., з урахуванням 70 шт. морально застарілих (тобто комп’ютери, частота центрального процесору яких менша за 1000 MHz), відсоток забезпечення становить лише 40% від потреби. Залишається потреба в 390 комп’ютерах та заміні морально застарілих більш новими.
Загальна кількість принтерів станом на 01.01.2013 року складає 408шт., копіювальних апаратів – 107 та багатофункціональних пристроїв – 30 одиниць. Протягом 2012 року судам було надано 29 комп’ютерів, 192 принтери, 210 моніторів, 1 комутатор, 104 джерела безперебійного живлення, 14 технічних засоби фіксації судового процесу та 8 відеокомплексів для відеоконференцзв’язку.
В загальних місцевих судах Сумської області є в наявності 143 технічних засоби фіксації судового процесу (далі – ТЗФСП). Згідно з новою Інструкцією, затвердженої наказом ДСА України № 108 від 20.09.2012 частина із звукозаписуючих пристроїв підпадають під поняття застарілих та не підлягають модернізації та використанню. Це такі ТЗФСП як «Тритон-2с». Для проведення модернізації згідно з новими вимогами до звукозаписуючими пристроями були придбані вузли постійної і оперативної памяті та контролери дисків. ТЗФСП у кількості 89 шт. приведені у відповідність до нових вимог. Забезпеченість судів звукозаписуючими пристроями складає 59,73% (станом на 01.01.2013 в судах функціонує 89 засобів фіксації на основі ПК та 54 цифрових магнітофонів «Тритон -2с»).
Дані цифри говорять про те, що забезпеченість загальних місцевих судів Сумської області є недостатньою.
Частина техніки протягом часу підпадає під критерії морально застарілої та не підлягає ремонту в разі необхідності, тоді, як програми, які застосовуються при роботі в судах, потребують техніки з більш високими параметрами. Запровадження нового програмного забезпечення в загальних судах «Д-3» потребує забезпеченості персональними комп’ютерами всіх етапів провадження діловодства.
Станом на 01.01.2013 року в судах використовується 47 серверів: 20 серверів, що знаходяться на балансах судів, 21 поштовий сервер НР та 6 серверів SYS-50361, що були надані ДП «Інформаційні судові системи», а також 21 маршрутизатор Cisco 2811. На даний часлокальна мережа, яка відповідає стандартам ANSI/EIA/TIA 568 B Cat.5e функціонує в вісімнадцяти судах Сумської області (окрім Роменського міськрайонного суду та Лебединського районного суду, так як планується переміщення судів в інші приміщення).
До мережі Інтернет підключені всі місцеві суди Сумської області.
 Сектор організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області повністю забезпечено комп’ютерною технікою, встановлено всі необхідні програмно-технологічні засоби для обробки та формування звітів і карток. Оновлення за програмою «Д-3» проводиться вчасно.                                                                   
 
 
 
 
Приймання територіальним управлінням звітів про стан здійснення правосуддя місцевими загальними судами області.
 
Звіти про розгляд справ місцевими загальними судами області за                      1 півріччя 2012 року приймалися управлінням відповідно до затвердженого графіка в період з 02.07.2012 року по 13.07.2012 року.
Формування та перевірка звітів судів за звітний період виконувалось за допомогою комп’ютерної програми КП «Д-3», яка запроваджена в судах з березня 2012 року. Кожному працівнику апарату суду згідно з його функціональними обов’язками було надано право доступу до автоматизованої системи документообігу «Д-3».
Всі місцеві загальні суди області вели облік справ та матеріалів з моменту їх надходження. Тобто заповнюваність КП «Д-3» в кожному суді складає 100 %. Але, із-за доопрацювання форм звітності розробниками в період здачі звітів, річні звіти про розгляд справ місцевим загальним судам прийшлось рахувати у «напівавтоматичному» режимі, при цьому КП «Д-3» була задіяна більш як джерело даних, ніж як програма для розрахунку судової статистики. Це стосується великих (за об’ємом надходження справ) судів. А невеликі, зокрема районні суди, вели подвійний облік справ: автоматичний (заносили інформацію до КП «Д-3») і ручний (паралельно заповнювали обліково-статистичні картки типографського виготовлення). Жодний місцевий загальний суд області при складанні звітності за 1 півріччя 2012 року не зміг використати автоматизовану систему КП «Д-3» для 100 % автоматичного розрахунку звітності.
Не дивлячись на всі складнощі, звіти за 1 півріччя 2012 року про розгляд справ судами області було подано до ТУ ДСА України в Сумській області своєчасно згідно з затвердженим графіком.
Звичайно, в звітах рік мали місце логічні та технічні помилки, допущені місцевими загальними судами, але всі вони усувалися в установлені територіальним управлінням строки, з дотриманням методичних рекомендацій та Інструкції щодо подання і заповнення форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ і матеріалів. Та і взагалі, враховуючи всі труднощі в роботі з КП «Д-3», її недосконалість, уповільнений режим роботи, треба віддати належне як головам судів та відповідальним особам по складанню звітності, так і суддям, керівникам апаратів і всім працівникам апаратів судів, задіяних в роботі з КП «Д-3».
          Звіти про стан здійснення правосуддя за 2012 рік від місцевих загальних судів Сумської області заплановано прийняти з 02.01.2013 до 11.01.2013 року.
Обмін даними між інстанціями тільки починає запроваджуватись та належним чином ще не працює.
Секретарями судів багато часу витрачається на заповнення обліково-статистичних карток (далі – ОСК) одночасно у програмі «Д-3» та у паперовому вигляді, оскільки їх ведення лише у КП «Д-3» залишається ускладненим через недоліки програми (наприклад, деякі ОСК містять не всі необхідні у роботі поля даних; при роздрукуванні ОСК мають іншу конфігурацію і вигляд, ніж у вікні системи та в деяких випадках дані не відображаються або відображаються не повністю, навіть якщо вони введені у системі правильно; постійні помилки в умовах логічного контролю ОСК не дають змоги ефективно відслідковувати та виправляти ці помилки, що призводить до помилкових блокувань правильних карток від статзвіту та інше).
Найбільш типові помилки програми:
-         як і в 2011 році, у 1 півріччі 2012 року більш-менш автоматично були розраховані лише форми 3, 1-Л та 1-ОП (коригування показників після автоматичного підрахунку було мінімальне);
-         по формам 2-А, 2-Ц програмою «Д-3» як і раніше, з автоматичних форм були взяті лише деякі показники, що рахувалися вірно, інші були отримані завдяки функції експорту по фільтрах до MSOffice «Excel», в якій ці звіти практично і було розраховано;
-         інші форми звітів рахувалися переважно в ручному режимі, однак, частину показників вдалося отримати через саморобні фільтри та завдяки експорту до «Excel».
 
          Іншими нововведеннями, що з’явились у КП «Д-3» після переходу з КП «ДЗС» скористатися у повній мірі теж не вдалося.
Наприклад, з’явилися механізми «Статкартки, що не входять до статзвіту», включення-відключення (у т.ч. групове) статкарток від статзвіту, пакетні перевірки ОСК, але через численні помилки в умовах логічного контролю вони працюють не завжди вірно.
Поряд з цим треба відмітити і деякі позитивні зрушення, що мали місце після впровадження останніх версій КП «Д-3»:
-         новий сучасний інтерфейс – набагато краще сприймається інформація з екрану, при цьому швидкість роботи в цілому задовільна;
-         перехід на нову версію Firebird 2.5 позитивно вплинув на стабільність програми, практично зійшли на нуль випадки «зникнення» чи спотворення окремих показників чи даних, які часто траплялись у КП «ДЗС», відчутно зросла швидкість роботи;
-         з’явився довгоочікуваний функціонал показу переліку статкарток, по яких формується кожен окремо взятий показник в автоматичному звіті, що значно полегшує пошук помилок у статкартках та контроль показників звітів.
Обов’язковим для виконання є неухильне дотримання загальних вимог, що пред’являються до оформлення та надіслання форм звітів. 
У даному звітному періоді, суди надсилали звіти з титульними листами до них, зазначали найменування організації-складача звіту, вказували дати складання звіту. Однак, деякі суди, у разі внесення виправлень у визначених формах, супровідні листи надсилали без посилань на те, які показники виправлені і на які вони були змінені, невірно зазначали дати повторного формування відповідної форми звіту, до якої вносилися зміни, про що звернуто увагу керівників апаратів та відповідальних осіб на семінарському навчанні, яке проводилося 24.12.2012 року, та попереджено працівників про недопущення у подальшій роботі аналогічних порушень.
 
На протязі звітного періоду територіальне управління та місцеві суди неодноразово зверталися до служби технічної підтримки ДП «ІСС», а також обмінювалися досвідом роботи в цьому напрямку на форумі працівників суду.
          
    
Стан роботи з картками на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу
      
             В місцевих загальних судах області робота з картками на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу, ведеться у відповідності до вимог Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, затвердженої Наказом ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 (із змінами).
              Картки направляються в паперовому вигляді своєчасно: щомісяця до 10-го числа, а за останній місяць перед звітним періодом двічі - до 20-го числа та разом із звітом до ТУ ДСА.
Оскільки багатьма місцевими загальними судами області при заповненні карток на осіб, стовно яких судом розглянуто кримінальні справи, були допущені так би мовити «технічні» помилки (наприклад, не проставлено значення «не призначено», якщо в судовому рішенні нічого не зазначено щодо додаткового покарання), виникли труднощі при складанні територіальним управлінням звітності про склад засуджених за формами 6-9, особливо по тим карткам на осіб, по яким була подана апеляція і які були направлені до апеляційного суду області. КП «Д-3» не передбачає надіслання таких карток після виправлення безпосередньо до територіального управління: після виправлення картки місцевий суд направляє її до апеляційного суду, після чого апеляційний суд завантажує посилку та переконується, що помилку виправлено, потім вже апеляційний суд направляє свою картку до територіального управління. Цю процедуру треба було виконувати по кожній виправлений картці окремо, що займало багато часу як з боку консультанта апеляційного суду, так і з боку спеціаліста з судової статистики територіального управління.
 
            На даний час стан роботи з картками на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, можна визнати задовільним: картки на особу заповнюються секретарями, консультантами, помічниками суддів або керівниками апарату судів майже одразу ж після винесення судового рішення; надсилаються в паперовому вигляді до територіального управління кожного місяця до 10 числа.
 
Також треба звернути увагу на те, що негативно на стан обліково-статистичної роботи в місцевих загальних судах області впливає низький рівень забезпеченості судів комп’ютерною технікою, а також непрофесіоналізм та недосвідченість секретарів суду, які мають незначний досвід роботи в суді.
 
 Висновки, пропозиції і рекомендації
 
Вважаємо, що стан обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Сумській області та місцевих загальних судах області знаходиться на належному рівні, хоча з певних питань первинного обліку у КП «Д-3» відчувається потреба у проведенні додаткових занять з працівниками апарату суду, а також надання більш детальних інструкцій та методичних рекомендацій щодо роботи у даному програмному забезпеченні, в тому числі і нормативно-правового характеру.
Хотілось би звернути увагу на необхідність забезпечення відповідного рівня та якості програмного забезпечення для належного функціонування автоматизованої системи діловодства суду, оскільки, враховуючи, що навантаження на суди з кожним роком збільшується, покращення та налагодження автоматизації документообігу є необхідним для забезпечення належного рівня обліково-статистичної роботи в судах.
З огляду на викладене та з метою вдосконалення організації обліково-статистичної, аналітичної  роботи, поліпшення якості підготовки звітів вважаємо за доцільне рекомендувати:
 
I. Головам та керівникам апарату місцевих загальних судів Сумської області:
 
1. Довести до відома працівників судів перелік допущених під час складання статистичних звітів помилок, здійснити їх обговорення на оперативних нарадах.
2. Посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку, вчасності здачі секретарями судових засідань справ до канцелярії суду.
3. Звернути увагу на достовірність показників звітності про стан здійснення правосуддя.
               4. Проводити додаткові заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, затвердженої наказом ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 (в редакції наказу ДСА України від 22.08.2007 № 87).
              5. Напередодні звітних періодів обов’язково проводити заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, Методичних рекомендацій щодо заповнення форм звітності про розгляд судами справ, а також процесуального законодавства, знання якого суттєво впливає на якість підготовки звітів.
6При   плануванні   основних напрямків діяльності   суду    приділяти  
увагу   перевірці   роботи   канцелярії   суду з   питань обліково-статистичної роботи.
         7. Постійно вивчати позитивний досвід роботи судів України з питань організації роботи суду.
         8.  Вживати заходів дисциплінарного впливу до осіб, винних у порушенні вимог, що пред’являються до ведення обліково-статистичної роботи.
      
         II. Сектору організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області:
 
         1.    Постійно аналізувати стан обліково-статистичної роботи в судах.
         2. Напередодні звітних періодів проводити семінарські заняття зі спеціалістами, які займаються веденням судової статистики в місцевих загальних судах області.
         3. Брати участь в семінарах, які проводяться Державною судовою адміністрацією України з питань обліково-статистичної роботи.
        4. Враховувати в своїй роботі позитивний досвід інших територіальних управлінь України.
         5. При вивченні в судах області організації роботи суду значну увагу приділяти веденню обліково-статистичної роботи.
 
 
 
 
 
стану обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Сумській області та місцевих загальних судах Сумської області за 2012 рік
 
 
Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Положення про територіальні управління Державної судової адміністрації України та на виконання плану роботи територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області (далі – управління), сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій (далі – сектор) проаналізовано стан обліково-статистичної роботи в управлінні та в місцевих загальних судах області за                2012 рік.
          За джерела отримання інформації при проведенні даного аналізу було взято: плани роботи управління та місцевих загальних судів області, матеріали за результатами їх виконання (довідки, узагальнення), звітність судів та управління, аналізи стану обліково-статистичної роботи місцевих загальних судів, протоколи колегій та оперативних нарад управління, нормативно-правові акти, що регулюють питання обліку та реєстрації судових справ, а також Методичні рекомендації щодо проведення аналізу обліково-статистичної роботи територіальними управліннями Державної судової адміністрації та загальними судами.
            Управлінням в 2012 році здійснено комплекс заходів щодо організаційного забезпечення діяльності судів з реалізації основних завдань обліково-статистичної роботи: забезпечення достовірності, об’єктивності, оперативності, стабільності та цілісності інформації про роботу судів з основної діяльності. 
З метою погодженого вирішення питань, що належать до компетенції територіального управління, обговорення найважливіших напрямків організації діяльності судів області, у територіальному управлінні проводяться засідання колегії. Наказом начальника управління від 18.09.2012 № 41 затверджено новий склад колегії територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області.
          29 лютого 2012 року проведено засідання колегії територіального управління. В засіданні колегії брали участь голови судів та керівники апарату судів.
 До порядку денного було включено питання про стан здачі звітів про розгляд справ місцевими загальними судами області за 2011 рік. Після обговорення вказаного питання, головам та керівникам апарату судів рекомендовано:
-         посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку, вчасності здачі секретарями судових засідань справ до канцелярії суду;
-         напередодні звітних періодів обов’язково проводити заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, Методичних рекомендацій щодо заповнення     форм     звітності     про розгляд    судами справ,   а також
    процесуального законодавства, знання якого суттєво впливає на якість
     підготовки звітів.
     26.09.2012 року проведено чергове засідання колегії управління за участю Голови ДСА України Кирилюка Р.І. Одним з питань порядку денного був розгляд проблемних питань щодо організаційного забезпечення діяльності місцевих судів області.
          За   наслідками   проведення колегії прийняті  рішення, які доведені місцевим судам Сумської  області для виконання.
 
 
            Вивчення організації роботи суду
 
            Спеціалістами сектору в 2012 році відповідно до плану роботи управління проведено вивчення стану організації обліково-статистичної роботи у Господарському суді Сумської області, Краснопільському, Буринському, Тростянецькому, Лебединському, Великописарівському, Липоводолинському, Недригайлівському районних судах, Шосткинському, Конотопському, Глухівському, Роменському міськрайонних судах, Коваківському районному суді м.Суми, надано методичну допомогу з зазначених питань Середино-Будському районному суду. При вивченні стану організації роботи у судах приділялась увага  питанням реєстрації справ і матеріалів, ведення судової статистики, планування роботи суду, підвищення кваліфікації працівників суду, складання та ведення номенклатурних справ, організації та контролю за веденням архівної справи суду,  ведення аналітичної узагальнюючої роботи, виконання судових рішень, кодифікації законодавства.
В цілому реєстрація справ та матеріалів, що надходять до судів області, здійснюється відповідно доПоложенняпро автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України
від 26.11.2010 року № 30 (зі змінами), Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді від 27.06 2006 зі змінами та доповненнями, Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів від 05.06.2006 зі змінами та доповненнями.
          Однак, деякі помилки все ж мають місце. Найтиповішими недоліками при веденні первинного обліку є:
-         неналежне ведення реєстраційних журналів (відсутність підпису особи, яка отримала документ, дати отримання тощо);
-         неналежне оформлення номенклатурних справ, судових справ (порушення хронології, відсутність опису документів у справі);
-         неповнота або неправильність заповнення пунктів обліково-статистичних карток, карток обліку сум шкоди, завданої злочином;
-         несвоєчасне надіслання сторонам копії рішення суду по справі;
-         невідповідність деяких показників, облікованих у звітах, фактичним даним.
 
          Господарський суд Сумської області
 
         - відповідно до п. 1.7 Інструкції про порядок заповнення і використання статистичних карток первинного обліку судових справ у місцевих господарських судах, затвердженої наказом Голови Вищого господарського суду України від 19.12.2003 р. № 66 обсяг показників, передбачений обліковими картками, не являється вичерпним і може бути доповнений у відповідності з потребою кожного місцевого господарського суду, для чого необхідно в спеціально відведеному в картці додатковому полі «Додаткова інформація» дописати потрібні показники. Однак ця вимога Інструкції не дотримується: це поле картки не використовується; відмітки робляться на верхньому полі картки.
 
            Краснопільський районний суд
 
-         в матеріалах цивільної справи відсутнє рекомендоване поштове відправлення із зворотною розпискою про одержання копії ухвали щодо повернення заяви;
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не завжди заповнюється графа 6 «кількість годин за участю у справі народних засідателів».
 
Буринський районний суд
 
-         обліково-статистичні картки на кримінальну справу, скаргу приватного
     обвинувачення заповнювались неналежним чином.
 
 
Тростянецький районний суд
 
-         в обліково-статистичних картках на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2009, 2010 роки відсутні дати передачі справи до архіву суду, архівні номери. Картотеки за ці роки прошиті неналежним чином;
-         в обліково-статистичних картках на справу щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності за 2010 рік також не зазначено дату передачі справи до архіву суду та архівний номер;
-         помилки в картках на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу;
-         в усіх обліково-статистичних картках в порядку виконання судових рішень у кримінальних справах за 2009 рік та в більшості за 2010, 2011 роки відсутні дати звернення постанов суду до виконання, дати виконання, дати передачі справи до архіву суду, архівний номер;
-         вироки, що набрали законної сили, звертаються до виконання невчасно;
-         зауваження до формування справ (опис документів у справі не підписаний).
 
Великописарівський районний суд
 
-         на час перевірки не внесені останні зміни до контрольних примірників окремих кодексів (Земельного, Житлового, КАС, Цивільного);
-         відсутність в деяких картках обліку сум шкоди, завданої злочином, дати набрання судовим рішенням законної сили.
 
Липоводолинський районний суд
 
-         повідомлення про результати вжиття заходів щодо усунення порушень закону, зазначених в окремій постанові, надходять до суду невчасно; нагадування судом надсилаються із запізненням або не надсилаються взагалі;
-         звернення до виконання судових рішень по кримінальним справам, зокрема вироків, не відповідає вимогам Інструкції з діловодства;
-         постанови суду про накладення адміністративного стягнення звертаюся до виконання не з моменту їх винесення;
-         порушення п.5.17 Інструкції з діловодства – щодо заборони скріплення документів у справі стиплером (справи про адміністративні правопорушення);
-         в окремих ОСК на справу про адміністративне правопорушення  не зазначена дата виконання постанови;
-         в контрольних журналах судових справ і матеріалів, переданих для розгляду судді, не завжди зазначаються відомості про розгляд справи та не завжди ставиться підпис судді про отримання справи.
 
 
Недригайлівський районний суд
 
-         в ОСК на адміністративну справу за 2012 рік було виявлено ряд недоліків:в більшості карток відсутні відмітки в п. 20 «Постанова (ухвала) набрала законної сили; в окремих картках не зроблено відмітки про порушення термінів розгляду справи;
-         зауваження по зверненню до виконання судових рішень (зокрема, несвоєчасне направлення копії постанови по справи прокурору);
-         надіслання окремих постанов суду, винесених в 2010 році адресатам без рекомендованого поштового повідомлення;
-         порушення п.5.17 Інструкції з діловодства – щодо заборони скріплення документів у справі стиплером (справи про адміністративні правопорушення);
-         в окремих ОСК на справу про адміністративне правопорушення  не зазначена дата виконання постанови;
-         показники в графах 4, 7, 8 рядка 118 розділу 2 форми звіту № 2-А за                  І півріччя 2012 року (не відповідають дійсності).
 
 
Ковпаківський районний суд м.Суми
 
-         в деяких ОСК на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення не зроблені відмітки про порушення строків призначення справ до розгляду (у порядку статей 241 та 256 КПК України) та не зазначені результати розгляду справи в суді;
-         вОСК на цивільну справу окремого провадження за 2011 рік відсутні дати набрання судовим рішенням законної сили, дати ухвал суду про відкриття провадження у справі, дати призначення до розгляду, не зазначалися прізвища народних засідателів, дати прийняття секретаріатом суду справи після її розгляду, тощо;
-         в ОСК на цивільну справу позовного провадження за 2011 рік не завжди робилися відмітки про порушення термінів розгляду, не завжди зазначались дати набрання рішенням законної сили, відсутні дати прийняття секретаріатом суду справи після її розгляду, дати звернення до виконання, не заповнювався розділ картки 24 «Апеляційний розгляд»;
-         в ОСК на цивільну справу наказного провадження за 2011 рік не зазначено дати надіслання боржнику копії судового наказу, отримання боржником копії судового наказу, набрання судовим наказом законної сили, прийняття канцелярією суду справи після її розгляду, звернення до виконання, не заповнено п. 7;
-         в ОСК на адміністративну справу відсутня дата набрання постановою (ухвалою) законної сили та дата прийняття справи канцелярією суду
-         в окремих картках обліку сум шкоди, завданої злочином, відсутня дата набрання рішенням законної сили;
-         вОСК на справу про адміністративне правопорушення за 2011, 2012 рік не зазначено місце роботи правопорушника. Не завжди зазначається дата звернення до виконання.
 
Середино-Будський районний суд
 
-         в більшості обліково-статистичних карткок на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2010, 2011 роки, на цивільну справу окремого провадження за 2011, 2012 роки не зазначено дату звернення до виконання, дату передачі справи до архіву суду, архівний номер, тощо;
-         порушено правильність та своєчасність звернення до виконання судових рішень (в матеріалах справ відсутня підписка засуджених про явку до кримінально-виконавчої інспекції);
-         в журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         зауваження до формування цивільних справ – порушення хронології документів.
 
Лебединський районний суд
 
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         загальне зауваження до оформлення справ – велика кількість механічних помилок.
 
Шосткинський міськрайонний суд
 
-         в картках на цивільну справу позовного провадження, окремого провадження, на справу щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності відсутні дати передачі справи до архіву суду, архівні номери; картки не прошиті;
-         повідомлення про результати вжиття заходів до усунення порушень закону, зазначених в окремій постанові (ухвалі) надходять до суду невчасно, нагадування судом не надсилаються;
-         в Журналах розгляду судових справ і матеріалів суддею не заповнюється графа 6 «Кількість годин за участю у справі народних засідателів»;
-         в обліково-статистичних картках на справу про адміністративне правопорушеннядопущена плутанина з архівними номерами;
 
Конотопський міськрайонний суд
 
-         в обліково-статистичних картках на справу в порядку виконання судових рішень в кримінальних справах; на цивільну справу позовного провадження заповнюються не всі пункти;
-         при оформленні справ не підписується опис документів;
-         водному з журналів розгляду судових справ і матеріалів суддею не вказується дата повернення справи до канцелярії суду.
 
 
 
Глухівський міськрайонний суд
 
-         не всі заплановані заходи виконуються, про що свідчить відсутність відповідних матеріалів (аналізи, узагальнення тощо);
-         в ОСК на кримінальну справу, скаргу приватного обвинувачення за 2011 рік не завжди заповнюється дата набрання рішенням законної сили;
-         в ОСК на цивільну справу наказного провадження не завжди зазначаються відомості про направлення боржнику копії судового наказу, не завжди ставиться дата розгляду справи;
-         в картках обліку сум шкоди, завданої злочином, за 2011 рік відсутня дата набрання рішенням законної сили.
 
Роменський міськрайонний суд
 
-         картки на справу про адміністративне правопорушення за 2011 рік станом на день перевірки не були передані до архіву суду, в тому числі і вже по виконаним постановам суду;
-         матеріали по багатьом справам про адміністративне правопорушення не підшиті до справи, а прикріпленні степлером.
 
 
У всіх судах вибірково перевірено відповідність звітів про стан здійснення правосуддя фактичним даним. Показники, обліковані в звітах, звірялись з обліково-статистичними картками та матеріалами справ.
          В ході перевірок надавалась практична допомога за основними напрямками роботи судів.
          Результати перевірок обговорювалися на місцях за участю голови суду, керівника апарату суду, суддів та працівників апарату суду, а також на оперативних нарадах управління. Довідки про результати таких перевірок надіслані головам судів для вивчення та обговорення, а також для усунення виявлених недоліків у встановлений територіальним управлінням термін.
          Серед висновків та пропозицій територіального управління за результатами вивчення стану організації діяльності судів найчастіше зустрічаються рекомендації в частині посилення контролю за станом ведення обліково-статистичної роботи, первинного обліку справ та матеріалів, достовірним облікуванням показників у всіх формах звітності.  Також рекомендуєтьсяпроводити додаткові тематичні навчання з працівниками апарату суду по вивченню Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді, Інструкції щодо подання і заповнення форм звітності, Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, Інструкції щодо заповнення форми картки обліку сум шкоди, тощо;  систематично перевіряти роботу секретарів судового засідання по дотриманню строків здачі справ до канцелярії, ведення журналів розгляду судових справ і матеріалів суддею та контрольних журналів судових справ і матеріалів, переданих для розгляду судді.
 З березня 2012 року в судах запроваджено програму «Д-3», яка є ефективнішою за КП «ДЗС». Завдяки цьому полегшено автоматизовану обробку документів первинного обліку – реєстрації вхідної та вихідної кореспонденції, автоматичного розподілу справ, що надходять до суду.
 Протягом року в судах належним чином було організовано прийом та своєчасну реєстрацію всіх справ та матеріалів, що надходили до суду: у день надходження вони реєструються в програмі, після чого передаються до відповідної канцелярії – кримінальної, цивільної, адміністративної, справ про адміністративні правопорушення. Потім заводяться обліково-статистичні картки з дотриманням хронологічної послідовності. Після реєстрації справи шляхом автоматизованого розподілу розподіляються між суддями. Також заповнювались картки на осіб стосовно яких судом було розглянуто кримінальну справу. Відповідальними працівниками судів налагоджена безперервна система введення та наповнення інформацією КП «Д-3» щодо справ та матеріалів, що надходять до суду.
В судах аналізується робота суду по складанню статистичних звітів, обговорюються проблеми та помилки, виявленні при формуванні та здачі звітів.
Періодично керівниками апарату суду проводяться перевірки своєчасності та правильності введення даних в обліково-статистичні картки всіх категорій; перевіряється робота секретарів судового засідання щодо дотримання строків здачі справ до канцелярії, ведення журналів розгляду справ суддею та контрольних журналів, про що складаються відповідні акти.
Суддями перевіряється стан виконання вироків у розглянутих ними справах, складаються акти та приймаються заходи щодо своєчасного та повного виконання вироків суду.
Результати проведених перевірок обговорювались на нарадах з працівниками суду. Працівникам, які допускали помилки в своїй роботі, вказувалось на недопущення виявлених недоліків в майбутньому та на необхідність підвищувати рівень професійних знань та навичок.
Значна увага приділяється питанню порушення строків розгляду справ усіх категорій та причинам зміни та скасування рішень по справах, які переглянуті судом вищої інстанції. Суддями аналізуються дані питання та складаються відповідні аналізи. Також проводяться аналізи дотримання строків призначення, проведення попереднього розгляду та розгляду судових справ. Періодично аналізуються причини відкладення слухання цивільних та кримінальних справ та реагування на виявлені порушення. При цьому суддями вживаються відповідні заходи для своєчасного розгляду справ, аналізуються та вивчаються причини залишків нерозглянутих справ, приділяється увага оперативності розгляду справ та матеріалів.
Для підвищення якості складання статистичних звітів на початку звітних періодів в більшості судів проводяться залікові заняття із працівниками суду, відповідальними за складання статистичних звітів зі знання нормативних документів, що визначають порядок їх складання.
 Начальником управління затверджений план-графік проведення вивчення стану організації діяльності місцевих судів Сумської області на перше півріччя 2013 року.
 
 
Кадрове забезпечення
 
 Станом на 01.01.2013 року в секторі організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій ТУ ДСА України в Сумській області працюють два спеціаліста, вони мають вищу юридичну освіту, прийняті на роботу до управління в 2007 році.
           В місцевих загальних судах області не всі працівники апаратів судів, які займаються первинним обліком і складанням звітності про стан здійснення судами правосуддя, мають вищу юридичну освіту – це, звичайно, є суттєвим недоліком. Однак, слід зазначити, що ці працівники мають значний досвід роботи в судах, тривалий час працюють на різних посадах апарату суду.
 
Організація підвищення кваліфікації працівників
 
На виконання вимог Закону України «Про судоустрій та статус суддів» територіальним управлінням протягом 2012 року вживалися заходи щодо належного організаційного забезпечення діяльності судів області та підвищення професійно-кваліфікаційного рівня працівників апаратів судів.    
           17 лютого 2012 року з головними спеціалістами з інформаційних технологій місцевих загальних судів Сумської області проведений семінар з питань переходу з КП «ДЗС» на КП «Д-3», адміністрування та нововведення в «Д-3».
В свою чергу, спеціалістами з інформаційних технологій в судах проводились практичні заняття з працівниками апарату суду, на яких детально розглядалась робота з КП «Д-3».
           21 червня 2012 року проведено  семінарське навчання для керівників апаратів місцевих загальних судів, головних спеціалістів з інформаційних технологій, відповідальних працівників з питань обліково-статистичної роботи та підготовки до складання річних звітів про стан здійснення правосуддя.
         Основну частину порядку денного семінару становив відеосемінар з підготовки та формування статистичних звітів засобами «Д-3», який проводився фахівцями Державної судової адміністрації України та ДП «Інформаційні судові системи».
          Керівниками структурних підрозділів та спеціалістами  територіального управління на семінарі були висвітлені питання належної організації роботи у судах з питань ведення загального та кадрового діловодства, роботи зі зверненнями громадян, архівної справи, виконання вимог антикорупційного законодавства, судової статистики, обговорено питання підготовки до складання піврічної звітності.
         У вказаному навчанні взяли участь 86 учасників.
         22 червня 2012 року для головних спеціалістів з інформаційних технологій проведений семінар з питань налаштування та використання КП «Д-3».
       З метою підвищення ефективності роботи працівників місцевих загальних судів, що працюють з КП «Д-3», державним підприємством «Інформаційні судові системи»  05 грудня 2012 року проведено загальний відеосемінар щодо ознайомлення з новою функціональністю версії 5 КП «Д-3» та з ведення обліку справ її засобами. В семінарі взяли участь керівники апарату суду та головні спеціалісти з інформаційних технологій судів.
        24 грудня 2012 року сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій для відповідальних осіб місцевих загальних судів Сумської області проведено семінар з питань обліково-статистичної роботи та підготовки до складання річних звітів про стан здійснення судочинства. 
         Протягом півріччя спеціалістами сектору надавалась консультативна допомога в телефонному режимі з питань, які стосуються ведення обліково-статистичної роботи; складання піврічних та річних форм звітності, форм звітності №№ 1-ОП, 1-Л, встановлення індексів для вірної реєстрації та обліку судових справ, заповненню обліково-статистичних карток та карток на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу та з інших питань, віднесених до компетенції сектору.
Крім того, з судами постійно велось листування  з питань організації судової статистики: щодо своєчасного направлення до територіального управління карток на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, щодо здачі звітів та з інших питань. Надавались роз’яснення на запити судів з тих чи інших проблемних питань, які виникали при веденні обліково-статистичної роботи.
           З метою вдосконалення професійних навичок працівників    управління начальником управління затверджено План виробничого навчання працівників територіального управління на 2012 рік, які проводяться в перший понеділок після звітного місяця. Тематики вказаних навчань включають: питання загального характеру, питання щодо проходження державної служби, основних положень Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції» та внесення змін і доповнень до чинного законодавства України. За організацію та проведення навчань відповідала завідуюча сектором Кубрак О.М.
        
          Аналітична робота, проведена спеціалістами з судової статистики.            
 
 Територіальним управлінням систематично вивчаються та аналізуються плани роботи місцевих загальних судів області.
У всіх судах запланована перевірка роботи канцелярії суду з різних питань (заповнення документів первинного обліку, правильності ведення журналів, формування судових справ тощо).
 Планується навчання працівників суду; темами занять є розгляд положень Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді, зміни в законодавстві, первинний облік справ, порядок передачі справ до архіву тощо.
Робота з організації обліково-статистичної роботи планується з урахуванням її стану в суді та якості поданих форм звітності. До плану включаються заходи по вивченню методичних рекомендацій та інструктивного матеріалу з питань обліково-статистичної роботи, звітів, а також надання практичної допомоги, проведення перевірок, тощо. Окремими пунктами виділено роботу працівників апаратів судів з комп’ютерною програмою «Д-3».
З працівниками апарату судів проводяться заняття згідно з окремо розробленими планами. На заняттях обговорюються різноманітні питання – вивчаються законодавство України, Положення про автоматизовану систему документообігу суду, Інструкція про порядок фіксування судового процесу, порядок передачі справ до архіву суду, Інструкція з діловодства в місцевому загальному суді та інше. а інше.
Відповідно до планів в судах багато уваги приділяється аналітиці – проводяться аналітичні дослідження з наступних питань: стану якості відправлення та здійснення правосуддя з визначенням динаміки у порівнянні з аналогічним звітним періодом; якості заповнення суддями карток на осіб, стосовно яких розглянуто кримінальні справи та вироки (постанови, ухвали) щодо яких набрали законної сили; помилок, допущених судом під час складання звітів; залишків судових справ, не розглянутих на початок звітного періоду та інше.
Також заплановано ведення роз’яснювальної роботи через ЗМІ або на зустрічах з громадськістю.
В судах проводяться збори суддів та працівників суду, на яких обговорюються підсумки роботи суду за окремі періоди.
Сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій до місцевих загальних судів Сумської області впродовж року направлялись інструктивні та методичні матеріали з питань судової статистики, накази та листи ДСА України з питань діяльності судів.
          
Комп’ютеризація в судах та територіальному управлінні.
 
Станом на 01.01.2013 року місцеві загальні суди Сумської області забезпечені комп’ютерами у кількості  260 шт., з урахуванням 70 шт. морально застарілих (тобто комп’ютери, частота центрального процесору яких менша за 1000 MHz), відсоток забезпечення становить лише 40% від потреби. Залишається потреба в 390 комп’ютерах та заміні морально застарілих більш новими.
Загальна кількість принтерів станом на 01.01.2013 року складає 408шт., копіювальних апаратів – 107 та багатофункціональних пристроїв – 30 одиниць. Протягом 2012 року судам було надано 29 комп’ютерів, 192 принтери, 210 моніторів, 1 комутатор, 104 джерела безперебійного живлення, 14 технічних засоби фіксації судового процесу та 8 відеокомплексів для відеоконференцзв’язку.
В загальних місцевих судах Сумської області є в наявності 143 технічних засоби фіксації судового процесу (далі – ТЗФСП). Згідно з новою Інструкцією, затвердженої наказом ДСА України № 108 від 20.09.2012 частина із звукозаписуючих пристроїв підпадають під поняття застарілих та не підлягають модернізації та використанню. Це такі ТЗФСП як «Тритон-2с». Для проведення модернізації згідно з новими вимогами до звукозаписуючими пристроями були придбані вузли постійної і оперативної памяті та контролери дисків. ТЗФСП у кількості 89 шт. приведені у відповідність до нових вимог. Забезпеченість судів звукозаписуючими пристроями складає 59,73% (станом на 01.01.2013 в судах функціонує 89 засобів фіксації на основі ПК та 54 цифрових магнітофонів «Тритон -2с»).
Дані цифри говорять про те, що забезпеченість загальних місцевих судів Сумської області є недостатньою.
Частина техніки протягом часу підпадає під критерії морально застарілої та не підлягає ремонту в разі необхідності, тоді, як програми, які застосовуються при роботі в судах, потребують техніки з більш високими параметрами. Запровадження нового програмного забезпечення в загальних судах «Д-3» потребує забезпеченості персональними комп’ютерами всіх етапів провадження діловодства.
Станом на 01.01.2013 року в судах використовується 47 серверів: 20 серверів, що знаходяться на балансах судів, 21 поштовий сервер НР та 6 серверів SYS-50361, що були надані ДП «Інформаційні судові системи», а також 21 маршрутизатор Cisco 2811. На даний часлокальна мережа, яка відповідає стандартам ANSI/EIA/TIA 568 B Cat.5e функціонує в вісімнадцяти судах Сумської області (окрім Роменського міськрайонного суду та Лебединського районного суду, так як планується переміщення судів в інші приміщення).
До мережі Інтернет підключені всі місцеві суди Сумської області.
 Сектор організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області повністю забезпечено комп’ютерною технікою, встановлено всі необхідні програмно-технологічні засоби для обробки та формування звітів і карток. Оновлення за програмою «Д-3» проводиться вчасно.                                                                   
 
 
 
 
Приймання територіальним управлінням звітів про стан здійснення правосуддя місцевими загальними судами області.
 
Звіти про розгляд справ місцевими загальними судами області за                      1 півріччя 2012 року приймалися управлінням відповідно до затвердженого графіка в період з 02.07.2012 року по 13.07.2012 року.
Формування та перевірка звітів судів за звітний період виконувалось за допомогою комп’ютерної програми КП «Д-3», яка запроваджена в судах з березня 2012 року. Кожному працівнику апарату суду згідно з його функціональними обов’язками було надано право доступу до автоматизованої системи документообігу «Д-3».
Всі місцеві загальні суди області вели облік справ та матеріалів з моменту їх надходження. Тобто заповнюваність КП «Д-3» в кожному суді складає 100 %. Але, із-за доопрацювання форм звітності розробниками в період здачі звітів, річні звіти про розгляд справ місцевим загальним судам прийшлось рахувати у «напівавтоматичному» режимі, при цьому КП «Д-3» була задіяна більш як джерело даних, ніж як програма для розрахунку судової статистики. Це стосується великих (за об’ємом надходження справ) судів. А невеликі, зокрема районні суди, вели подвійний облік справ: автоматичний (заносили інформацію до КП «Д-3») і ручний (паралельно заповнювали обліково-статистичні картки типографського виготовлення). Жодний місцевий загальний суд області при складанні звітності за 1 півріччя 2012 року не зміг використати автоматизовану систему КП «Д-3» для 100 % автоматичного розрахунку звітності.
Не дивлячись на всі складнощі, звіти за 1 півріччя 2012 року про розгляд справ судами області було подано до ТУ ДСА України в Сумській області своєчасно згідно з затвердженим графіком.
Звичайно, в звітах рік мали місце логічні та технічні помилки, допущені місцевими загальними судами, але всі вони усувалися в установлені територіальним управлінням строки, з дотриманням методичних рекомендацій та Інструкції щодо подання і заповнення форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ і матеріалів. Та і взагалі, враховуючи всі труднощі в роботі з КП «Д-3», її недосконалість, уповільнений режим роботи, треба віддати належне як головам судів та відповідальним особам по складанню звітності, так і суддям, керівникам апаратів і всім працівникам апаратів судів, задіяних в роботі з КП «Д-3».
          Звіти про стан здійснення правосуддя за 2012 рік від місцевих загальних судів Сумської області заплановано прийняти з 02.01.2013 до 11.01.2013 року.
Обмін даними між інстанціями тільки починає запроваджуватись та належним чином ще не працює.
Секретарями судів багато часу витрачається на заповнення обліково-статистичних карток (далі – ОСК) одночасно у програмі «Д-3» та у паперовому вигляді, оскільки їх ведення лише у КП «Д-3» залишається ускладненим через недоліки програми (наприклад, деякі ОСК містять не всі необхідні у роботі поля даних; при роздрукуванні ОСК мають іншу конфігурацію і вигляд, ніж у вікні системи та в деяких випадках дані не відображаються або відображаються не повністю, навіть якщо вони введені у системі правильно; постійні помилки в умовах логічного контролю ОСК не дають змоги ефективно відслідковувати та виправляти ці помилки, що призводить до помилкових блокувань правильних карток від статзвіту та інше).
Найбільш типові помилки програми:
-         як і в 2011 році, у 1 півріччі 2012 року більш-менш автоматично були розраховані лише форми 3, 1-Л та 1-ОП (коригування показників після автоматичного підрахунку було мінімальне);
-         по формам 2-А, 2-Ц програмою «Д-3» як і раніше, з автоматичних форм були взяті лише деякі показники, що рахувалися вірно, інші були отримані завдяки функції експорту по фільтрах до MSOffice «Excel», в якій ці звіти практично і було розраховано;
-         інші форми звітів рахувалися переважно в ручному режимі, однак, частину показників вдалося отримати через саморобні фільтри та завдяки експорту до «Excel».
 
          Іншими нововведеннями, що з’явились у КП «Д-3» після переходу з КП «ДЗС» скористатися у повній мірі теж не вдалося.
Наприклад, з’явилися механізми «Статкартки, що не входять до статзвіту», включення-відключення (у т.ч. групове) статкарток від статзвіту, пакетні перевірки ОСК, але через численні помилки в умовах логічного контролю вони працюють не завжди вірно.
Поряд з цим треба відмітити і деякі позитивні зрушення, що мали місце після впровадження останніх версій КП «Д-3»:
-         новий сучасний інтерфейс – набагато краще сприймається інформація з екрану, при цьому швидкість роботи в цілому задовільна;
-         перехід на нову версію Firebird 2.5 позитивно вплинув на стабільність програми, практично зійшли на нуль випадки «зникнення» чи спотворення окремих показників чи даних, які часто траплялись у КП «ДЗС», відчутно зросла швидкість роботи;
-         з’явився довгоочікуваний функціонал показу переліку статкарток, по яких формується кожен окремо взятий показник в автоматичному звіті, що значно полегшує пошук помилок у статкартках та контроль показників звітів.
Обов’язковим для виконання є неухильне дотримання загальних вимог, що пред’являються до оформлення та надіслання форм звітів. 
У даному звітному періоді, суди надсилали звіти з титульними листами до них, зазначали найменування організації-складача звіту, вказували дати складання звіту. Однак, деякі суди, у разі внесення виправлень у визначених формах, супровідні листи надсилали без посилань на те, які показники виправлені і на які вони були змінені, невірно зазначали дати повторного формування відповідної форми звіту, до якої вносилися зміни, про що звернуто увагу керівників апаратів та відповідальних осіб на семінарському навчанні, яке проводилося 24.12.2012 року, та попереджено працівників про недопущення у подальшій роботі аналогічних порушень.
 
На протязі звітного періоду територіальне управління та місцеві суди неодноразово зверталися до служби технічної підтримки ДП «ІСС», а також обмінювалися досвідом роботи в цьому напрямку на форумі працівників суду.
          
    
Стан роботи з картками на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу
      
             В місцевих загальних судах області робота з картками на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу, ведеться у відповідності до вимог Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, затвердженої Наказом ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 (із змінами).
              Картки направляються в паперовому вигляді своєчасно: щомісяця до 10-го числа, а за останній місяць перед звітним періодом двічі - до 20-го числа та разом із звітом до ТУ ДСА.
Оскільки багатьма місцевими загальними судами області при заповненні карток на осіб, стовно яких судом розглянуто кримінальні справи, були допущені так би мовити «технічні» помилки (наприклад, не проставлено значення «не призначено», якщо в судовому рішенні нічого не зазначено щодо додаткового покарання), виникли труднощі при складанні територіальним управлінням звітності про склад засуджених за формами 6-9, особливо по тим карткам на осіб, по яким була подана апеляція і які були направлені до апеляційного суду області. КП «Д-3» не передбачає надіслання таких карток після виправлення безпосередньо до територіального управління: після виправлення картки місцевий суд направляє її до апеляційного суду, після чого апеляційний суд завантажує посилку та переконується, що помилку виправлено, потім вже апеляційний суд направляє свою картку до територіального управління. Цю процедуру треба було виконувати по кожній виправлений картці окремо, що займало багато часу як з боку консультанта апеляційного суду, так і з боку спеціаліста з судової статистики територіального управління.
 
            На даний час стан роботи з картками на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу, можна визнати задовільним: картки на особу заповнюються секретарями, консультантами, помічниками суддів або керівниками апарату судів майже одразу ж після винесення судового рішення; надсилаються в паперовому вигляді до територіального управління кожного місяця до 10 числа.
 
Також треба звернути увагу на те, що негативно на стан обліково-статистичної роботи в місцевих загальних судах області впливає низький рівень забезпеченості судів комп’ютерною технікою, а також непрофесіоналізм та недосвідченість секретарів суду, які мають незначний досвід роботи в суді.
 
 Висновки, пропозиції і рекомендації
 
Вважаємо, що стан обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Сумській області та місцевих загальних судах області знаходиться на належному рівні, хоча з певних питань первинного обліку у КП «Д-3» відчувається потреба у проведенні додаткових занять з працівниками апарату суду, а також надання більш детальних інструкцій та методичних рекомендацій щодо роботи у даному програмному забезпеченні, в тому числі і нормативно-правового характеру.
Хотілось би звернути увагу на необхідність забезпечення відповідного рівня та якості програмного забезпечення для належного функціонування автоматизованої системи діловодства суду, оскільки, враховуючи, що навантаження на суди з кожним роком збільшується, покращення та налагодження автоматизації документообігу є необхідним для забезпечення належного рівня обліково-статистичної роботи в судах.
З огляду на викладене та з метою вдосконалення організації обліково-статистичної, аналітичної  роботи, поліпшення якості підготовки звітів вважаємо за доцільне рекомендувати:
 
I. Головам та керівникам апарату місцевих загальних судів Сумської області:
 
1. Довести до відома працівників судів перелік допущених під час складання статистичних звітів помилок, здійснити їх обговорення на оперативних нарадах.
2. Посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку, вчасності здачі секретарями судових засідань справ до канцелярії суду.
3. Звернути увагу на достовірність показників звітності про стан здійснення правосуддя.
               4. Проводити додаткові заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення картки на особу, стосовно якої розглянуто кримінальну справу, затвердженої наказом ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 (в редакції наказу ДСА України від 22.08.2007 № 87).
              5. Напередодні звітних періодів обов’язково проводити заняття по вивченню Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, Методичних рекомендацій щодо заповнення форм звітності про розгляд судами справ, а також процесуального законодавства, знання якого суттєво впливає на якість підготовки звітів.
6При   плануванні   основних напрямків діяльності   суду    приділяти  
увагу   перевірці   роботи   канцелярії   суду з   питань обліково-статистичної роботи.
         7. Постійно вивчати позитивний досвід роботи судів України з питань організації роботи суду.
         8.  Вживати заходів дисциплінарного впливу до осіб, винних у порушенні вимог, що пред’являються до ведення обліково-статистичної роботи.
      
         II. Сектору організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій територіального управління Державної судової адміністрації України в Сумській області:
 
         1.    Постійно аналізувати стан обліково-статистичної роботи в судах.
         2. Напередодні звітних періодів проводити семінарські заняття зі спеціалістами, які займаються веденням судової статистики в місцевих загальних судах області.
         3. Брати участь в семінарах, які проводяться Державною судовою адміністрацією України з питань обліково-статистичної роботи.
        4. Враховувати в своїй роботі позитивний досвід інших територіальних управлінь України.
        5. При вивченні в судах області організації роботи суду значну увагу приділяти веденню обліково-статистичної роботи.