flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану організаії роботи зі зверненнями громадян у місцевих судах Сумської області за 2011 рік


Аналіз  стану організації роботи зі зверненнями громадян  у місцевих  загальних судах Сумської області за 2011 рік

 

 

 

        На підставі наданої місцевими загальними судами Сумської області інформації та на виконання плану роботи ТУ ДСАУ в Сумській області на 2012  рік, проведено аналітичне дослідження стану організації роботи судів з розгляду звернень громадян за 2011 рік.

             Робота зі зверненнями громадян в судах області організована відповідно до вимог Закону України „Про звернення громадян”, Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації (далі – Інструкції), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. N 348 ( зі змінами від 17.10.1997, 24.09.2008).

Порівняно з 2010 роком, у 2011 кількість звернень, що перебували на розгляді у судах збільшилась. Так, у звітному періоді на розгляд до судів надійшло 321 звернення,що на 15,9%більше, ніж у минулому (270 звернення протягом 2010 року). Кількість повторних звернень також зросла до 14 (у 2010 році таких було 11 звернень) та їх питома вага склала  4,4% від загальної кількості звернень.

 Протягом 2011 року судами було прийнято 173заяви (з них– 11обґрунтованих) та 147 скарг (з них– 21 обґрунтована). Необґрунтованими була визнана переважна більшість звернень  (80% від загальної кількості – так само, як і у 2010 році).

             Найбільша кількість звернень у 2011 році, як і протягом останніх декількох років  надійшла до Охтирського міськрайонного (27 звернень), Ковпаківського (97 звернень) та Зарічного (58 звернень) районних судів м.Суми, одне звернення надійшло до Роменського міськрайонного суду, а от до Путивльського районного суду на протязі 2008-2011 років не надходило жодного звернення.

         У всіх місцевих загальних судах Сумської області прийом громадян   здійснюється відповідно до графіка у визначені дні та години. Графік особистого прийому громадян розміщено у приміщенні кожного суду на довідковому стенді, а більшістю судів - також на веб-сайті «Судова влада України». В основному особистий прийом здійснюють голова суду, його заступник і керівник апарату суду, а в деяких судах також і помічники суддів з окремих питань. Ведуться журнали особистого прийому громадян керівництвом суду, в яких зазначаються дата проведення прийому, прізвищаосіб, питання, з якими вони звертаються, результати розгляду.      

           Персональну відповідальність за організацію роботи зі зверненнями громадян у судах несуть голови судів та керівники апаратів, крім того, у кожному суді  призначено відповідальних осіб за ведення діловодства за зверненнями громадян. Згідно з Інструкцією звернення реєструються спочатку в журналі вхідної кореспонденції, а потім в окремому журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян (чи обліковуються на реєстраційно-контрольних картках) у день їх надходження. Діловодство, пов’язане з розглядом звернень та контроль за їх виконанням у судах області здійснюється відповідно до вимог законодавства - окремо від інших видів діловодства.

           Випадків порушення строків вирішення звернень у судах допущено не було: із загальної кількості у термін до 15 днів розглянуто 316 звернень, до 30 днів – 4 звернення.             

             Переважна кількість звернень (289) надійшло до судів безпосередньо від громадян.Також звернення надходили: з апеляційного суду Сумської області (9),з прокуратури (1), з ТУ ДСА у Сумській області та ДСА України – (4), з Верховної Ради України (7), від народних депутатів (2), з Адміністрації Президента(1), та інших органів.

              Питома вага обґрунтованих скарг у 2011 році порівняно з аналогічним періодом минулого року збільшилась на 2,5%. Обґрунтовані скарги були лише у двохсудах: Ковпаківському, Зарічному районних у м.Суми. Основна частина з них – це скарги з приводу тривалого розгляду справ, незгоду з судовим рішенням, на дії працівників суду, на тривале не направлення справ до апеляційної інстанції. Зазначені суди надали детальну інформацію по обґрунтованим скаргам з поясненням щодо причин, що призвели до їх виникнення (неукомплектованість штату працюючих суддів, неналежне сповіщення сторін у справі, відсутність належних умов для ознайомлення з матеріалами справи).

               Рештою судів приділяється особлива увага профілактиці надходження обґрунтованих скарг, які породжені негативними явищами в роботі суду. На оперативних нарадах в судах постійно обговорюється питання стану роботи зі зверненнями громадян, проводиться профілактична робота по недопущенню випадків, які викликають справедливе невдоволення громадян, аналіз скарг, які надходять та виправлення виявлених помилок, швидке та якісне застосування норм законодавства в практичній роботі. Надходження скарг, що викликані тяганиною при розгляді судових справ пояснюється неявкою в судове засідання учасників, тривалим виконанням експертними установами призначених судом експертиз у справах, також іншими причинами.

        Як зазначають суди в аналізах стану роботи зі зверненнями громадян, надходження звернень з приводу тяганини у розгляді справ зумовлене також відсутністю достатньої кількості залів судового засідання поряд з великою завантаженістю на суддів, а зволікання з направленням справ на розгляд до апеляційної (чи касаційної) інстанції пов’язане з тривалим за часом процесом ознайомлення сторін з матеріалами справи, несвоєчасним врученням копій судових рішень, що й призводить до порушення строків на апеляційне (або касаційне) оскарження.

         До причин надходження скарг на процесуальні дії суддів можна віднести також й правову необізнаність громадян, й неналежне роз’яснення судами громадянам порядку оскарження судових рішень та їх прав і обов’язків.      

          Серед найзмістовніших та повних узагальнень стану організації роботи зі зверненнями громадян слід виділити ті, що надійшли із Зарічного, Ковпаківського районних судів м.Суми, Шосткинського міськрайонного, Сумського та Кролевецького районних судів. Цими судами розкрито всі проблемні питання й причини надходження повторних звернень і звернень, що визнані обґрунтованими та шляхи їх вирішення. 

          Однак, Ямпільським, Великописарівським,Тростянецьким судами було надано лише інформацію про кількість, види звернень громадян за 2011 рік із зазначенням результатів їх вирішення, а порівняльного аналізу з попереднім звітним періодом проведено не було, що в свою чергу ускладнює роботу територіального управління під час проведення загального аналізу стану організації роботи зі зверненнями громадян  у місцевих  загальних судах.

         У 2011 році територіальним управлінням ДСАУ було проведено перевірки з питань організації роботи зі зверненнями громадян в Ямпільському, Білопільському, Сумському районних, Ковпаківському районному м.Суми судах. В ході проведеної роботи надані пропозиції та рекомендації щодо налагодження стану розгляду звернень громадян.

 

 

      На підставі викладеного, для усунення недоліків та покращення роботи зі зверненнями громадян у місцевих загальних судах Сумської області ТУ ДСАУ пропонує:

     1.Розглянути даний аналіз на оперативній нараді.

     2.Головам судів належним чином здійснювати контроль за дотриманням суддями, а керівникам апаратів судів за дотриманням працівниками суду норм чинного законодавства.

    3.Головам судів та керівникам апаратів судів, у межах своїх повноважень, приділяти особливу увагу розгляду повторних звернень та звернень, що визнані обґрунтованими, виявляти та досліджувати причини їх надходження. В аналізах стану організації роботи по зверненнях громадян, які направляються до територіального управління ДСАУ висвітлювати кожний такий випадок й конкретні заходи по їх усуненню та щодо притягнення до відповідальності винних осіб.

 4.Керівникам апаратів судів здійснювати постійний контроль за станом діловодства по розгляду звернень громадян.

   5.Керівникам апаратів контролювати постійно якість, повноту і вчасне (до 5 числа місяця наступного за звітним кварталом) надсилання звіту та аналізу по зверненням громадян до ТУ ДСАУ.

 


 

 

 

Начальник територіального

управління Державної судової  

адміністрації України в Сумській області              В.О. Кібець